Anmeldelse av Edge of Darkness, amerikansk film fra 2010

Drama, Thriller Spilletid: 117 minutter

Edge of Darkness - Trailer 27.02.2010

Gibson er tilbake, men filmen er ikke like overbevisende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2010]

Thomas Craven er en mordetterforsker. Han er alenefar og en dag opplever han det store marerittet. Hans eneste datter blir brutalt myrdet rett i hans eget åsyn. Mens alle er overbevist at det var Craven som var det egentlige målet for mordet, begynner Craven sin egen etterforskning der han graver i datterens hemmelige liv. Craven er mannen med ingenting å tape og bryr seg ikke om annet enn å finne sannheten...

Det begynner å bli lenge siden vi sist så Mel Gibson på lerretet. Forrige gang var helt tilbake i 2003 i 'Singing Detective'. Vi har absolutt savnet den staute karismatiske fargeklatten. Han viser at han framdeles duger som skuespiller og leverer en stødig rolleprestasjon. Han oppfattes som filmens ubestridte lyspunkt og får dette til å framstå som noe litt mer interessant enn det den egentlig er.

Edge of Darkness bygger på BBC-miniserien fra 1985 med samme navn. Og det kan være at dette fungerte godt på 1980-tallet men i dag blir dette lett for oppbrukt. Edge Of Darkness er en følelsesladet thriller som forsøker seg på å omhandle konspirasjoner uten at den klarer å virke særlig interessant på det området. Manuset i bunn er for spe saker og dette blir aldri riktig engasjerende. Føler at jeg har sett det meste her fra før.

Dette er laget av regissøren av Bondfilmen Casino Royale. Han klarer dessverre ikke å briljere like mye med denne filmen som oppfattes som litt for tam. Det begynner riktignok litt lovende, men spenningskurven flater dessverre en del ut etter hvert. Det hele blir mer drama enn thriller. Det er ikke lett å vite helt hva de tenkte når man så skulle lage denne filmen. Det er iallefall blitt en film som ikke klarer helt å bestemme seg for hva den forsøker å framstå som.

Selv om filmen var litt tam klarer den tidvis å underholde og blir en helt grei film å se. Hvis du liker Mel Gibson er ihvertfall han en grunn til å se dette, men ikke forvent deg så mye av selve filmen. Jeg håper Gibson fortsetter som skuespiller og at han neste gang klarer å koble seg opp mot et bedre prosjekt enn dette, fordi han er en dugenes skuespiller. Om du absolutt vil se en thriller i samme gaten vil jeg heller anbefale 'State of play' som også bygger på en britisk miniserie.

- The Foreigner - Konspirasjonsthriller med innslag av legenden Jackie Chan.
- Green Lantern - Sett det bedre før...
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra

30.11.2010 sier ffuser: Jeg er enig i at denne filmen ikke er helt det store ja :D
30.11.2010 sier Andreas Strømmen: faen t kjedelig film.. slo av første gangen etter maks 6-8 minutter, og andre gang ettar vel 23 minuttar. Giddisje se denne drittfilmen igjen. o.0
Joa, grunnen t at den var kjedelig, var Mel Gibsons kjedelige samme uttrykk(Lykke, sorg, hevn) - akkurat det samme.

• Edge of Darkness
  • Biojensen.dk
  • iTromso
  • Filmnytdvd.dk
  • Avisa Nordland

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»