Anmeldelse av Rosemary's Baby, amerikansk film fra 1968

Grøsser, Thriller, Drama Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 15 år

Gåsehud

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 09.03.2010]
Rosemary's Baby er ganske forskjellig fra samtidas bø-filmer, men ikke mindre skremmende av den grunn.

Rosemary og Guy har nettopp kjøpt en leilighet i New York sammen. Naboene deres er et tilsynelatende koselig eldre ektepar som til stadighet ber dem bort til seg. Både Rosemary og Guy har lyst på barn, og scenarioet ser ut til å ha blitt tatt ut fra et glansbildealbum. Men så begynner merkelige ting å skje... Niesa til ekteparet blir uten videre funnet død, og etter at Rosemary blir gravid, opplever hun mystiske smerter og absurde mareritt. Er naboene deres egentlig hva de gir seg ut for å være?

Rosemary's Baby blir sett på som en skrekkfilm, men det er ikke noe av det nymotens skvettetullballet vi er kjent med i dag, der poenget er å få deg til å skrike høyest. Neida, gåsehuden denne filmen fremkaller, er av det luskende, snikende slaget som aldri fører til vettskremte hopp i sofaen, men derimot forårsaker ei jevn, superuggen atmosfære. Groteske bilder og kvalmende scener er totalt fraværende, men stemninga som blir bygd opp ved hjelp av musikken, mystikken og Rosemarys surrealistiske drømmer, sørger likevel for en uhyggelig filmopplevelse.

Nå er ikke jeg noen utprega skrekkfilmfan, og uansett hvor skremmende mange av dem er, blir det sjelden mer enn popkornunderholdning. Nå er kanskje ikke Rosemary's Baby heller noen typisk popkornfilm, men likevel er hovedpoenget her å underholde. Klassikerstatus til tross; jeg har leita etter noen dypere poeng, men finner dem ikke. Joda, det er vellagd, og den makter å opprettholde den gufne temperaturen gjennom hele greia - kanskje bortsett fra slutten, der jeg føler at ting tar litt vel av, i tillegg til at siste scene virker veldig uforløst - men noe livsvisdom vil du neppe oppdage her. Og jeg greier bare å felle dommen opp til en viss skala når en films eneste budskap forblir underholdning.

Men for all del, Rosemary's Baby bør være obligatorisk pensum for enhver skrekkfilmentusiast, for den er alt i alt en ubehagelig affære.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- The Fearless Vampire Killers - Helt OK film i nydelig utførelse

- Skremmende dramastemningsgrøsser

09.03.2010 sier Pål Frostad: Etter å ha lest en del av dine anmeldelser så er jeg blitt vant med dine meninger og da tar jeg det ikke som noe stor fornærmelse lenger at de høye terningkastene uteblir på klassikerne. Det er absolutt spennende å lese dine bemerkninger som er veldig mye mer nede på jorden enn de man vanligvis finner på slike filmer som dette, inkludert mine egne ;)
Jeg er heller ikke noe skrekkfilmfantast, men liker noe og da spesielt ting av den eldre sorten som The Shining, Rosmary's Baby, Exorsisten, Fluen (1958). Synes Rosmary's Baby var mer i dramasjangeren og med litt skrekkfilmvri, nesten som 'La den rette komme inn fra 2008. Men jeg synes du er tøff som ser klassikerne selv om de ikke faller like mye i smak. Det er jo befriende liksom å vite hva alle som har sett disse sankker om :)
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: Sant nok. : p
01.01.2010 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg at den virket kjedelig i begynnelsen første gang jeg så den. Men ut i fra tiden og det gode dramaet som ligger i bunn og med det budsjettet den nok er laget med så ser jeg ikke for meg at den kunne vært laget noe som film. Men så er jo jeg sikkert litt mer vandt med å se litt mer eldre filmer og de har som du også antyder et mye lavere tempo og bruker relativt lang tid på å introdusere karakterer og slikt.
01.01.2010 sier Andreas Strømmen: For min del, synes jeg Rosemary's baby var en teit film, som var kjedelig fra den begynte, til slutten.
13.11.2009 sier Andreas Strømmen: "Beste skrekkfilm noensinne" - Pøh. var bare en elendig film med for mange spekulasjoner, og tullete "barn av djevelen som stod opp fra helvetet i drømmen til Rosemary".. huff.
Er glad jeg er blitt kvitt den filmen fra samlingen.

• Rosemary's Baby
  • Blodklubben.no
  • Horrorfanzine.com
  • 1000misspenthours.com

Paramount Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»