Anmeldelse av United, norsk film fra 2003

Komedie, Romantikk Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: Alle år

Kjempeartig sjangerfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.03.2010]

Vi befinner oss i lille Etne, sørøst for Stord. Her treffer vi Kåre. Som liten dømte han om å bli proff på Manchester United for å få best betalt og få den fineste dama. Nå er Kåre blitt 26 år og han står uten noe proffspill og jobber på et lusent lager, men han har Anna, den fineste dama i bygden. Livet smiler ikke alltid like blidt til Kåre til tross for at han har kapret Anna. Han sliter med å få lån for å kjøpe drømmehuset. Og det gjør ikke saken bedre at hans store barndomsrival Stian kommer tilbake til bygden for å omorganisere Verftet som de fleste i bygden jobber på. Han er ute etter damen hans og er supersuksessfull og sleip som få. Hva skal Kåre stille opp med overfor Stian?

Jeg må ærlig si at jeg ikke bryr meg mye om fotball. Riktignok kan jeg reglene og har spilt fotball selv, men der stopper også fascinasjonen. Men det gjør ikke så mye for mye at dette omhandler fotball, når det er gjort med god komisk vinkel og bred folkelig sjarme og appell. Dette er en romantisk komedie, men med litt mer fokus på komikk enn romantikk. Du lurer gjerne på hvorfor du skal se denne filmen i jungelen av andre filmer i dette segmentet? Joda, hør her. For det første er veldig morsomt skildret med tettpakket artig handling, morsomme replikker. United er blitt en veldig vellykket komedie, og attpåtil er den norsk.

For det andre er det mange veldig artige og godt gjennomarbeidede rollefigurer. Man ler godt av den ukrainske fotballtreneren med artig gebrokken norsk med herlig personlighet. Og den veslevoksne guttenerden som kan alt i teorien og er Kåres beste kamerat til tross for den store aldersforskjellen. Man får også en del småartige biroller. De er riktignok ikke superrealistiske, men de er litt mer typisk rare komikarakterer.

Skuespillerne gjør også en veldig god jobb for å få dette til å framstå som gøyal. Kjente navn er det flust av. I hovedrollen finner vi Håvard Lilleheie, og jeg må si at jeg hadde mine tvil da jeg hørte akkurat det valget, men jeg må nok si at han gjør en grei og velfungerende rolle. Som hans drømmedame finner vi den søte Berte Rommetveit. Men for at denne komedien skal fungere trenger man en trøbbelmaker. Stian spilles av rutinerte Vegar Hoel. Han gjør en passe sleip vestlending med flust av penger og en stor selvtillit.

Vesle og ukjente Sondre Sørheim gjør også en artig rolle og som lirer av seg artige replikker i tide og utide. Han er kanskje ikke den beste skuespilleren, men han er godt instruert og det fungerer svært godt som et moro sidekick i filmen. Av de mer kjente treffer vi vår alles Harald Eia som her spiller en homofil veldig særegen bankmann. Artig kan man også si at Henrik Mestads karakter er, i den ukrainske fotballtreneren som har en utrolig artig dialekt og kommer med de kanskje mest særegne replikkene i filmen, alla: 'Du ska få sjans og mora di ska få sjans og bestemora di ska få sjans og hvis du har fandens oldemor skal spilla spiss på cupfinale'. Det hørtes kanskje ikke så morsomt ut tatt ut av sammenhengen, men dette må bare oppleves for å vite hva jeg snakker om. I tillegg får vi se og høre storheter som Arne Scheie og Ole-Jørgen Nilsen i aksjon.

Jeg så denne filmen første gang da den kom ut tilbake i 2003. Da synes jeg den var sånn passe og hadde egentlig ikke så veldig gode minner om den annet enn at den var litt morsom. Derfor hadde jeg mine tvil om filmen ville klare seg som komisk verk så lenge etterpå. Men jeg må si at dette nok var et veldig gledelig gjensyn i så måte. United er en artig film som nok vil nå bredt ut med sin humor. Den veldig lettbeint komedie.

Jeg ender derfor opp på et solid terningkast fire og en stor pluss i komimargen. Det skal også legges til at dette er en film som passer like godt for jenter som for gutter, gammel som ung. Selv min mor som er svært skeptisk til norske komedier, lo svært godt av denne, og at på til hater hun også fotball som pesten. Med andre ord trenger man ikke å være skeptisk til sportselementet i denne filmen som ikke blir for framtredene. Dette er intet mindre enn en folkelig romantisk komedie for hele familien.

- Arme Riddere - Rølpete morsomt og blodig
- Svein og Rotta - Aldri den helt store barneunderholdningen

- Romantisk komedie for begge kjønn

• United
  • Filmlisten.no
  • Stavangerpuls
  • Filmanmelderen.no
  • Bergenpuls
  • Trondheimpuls

Zentropa Entertainment, Produksjon 4 1/2

«Rashomon - Demonenes port»