Anmeldelse av Bronson, engelsk (britisk) film fra 2008

Action, Biografi, Drama, Thriller, Kriminal Spilletid: 92 minutter

Bronson - Trailer 08.09.2009

Voldelig og samtidig litt kunstnerisk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.04.2010]

Michael Peterson har et mål i livet og det er å bli berømt, men han kan verken synge eller drive med skuespill. Det gjør at han velger å bruke det han har, nemlig sitt raseri og sin muskuløse kropp. Bronson, som han velger å kalle seg, er en lost fyr som gjør hva han kan for å få sine øyeblikk i rampelyset. Han kommer fra en relativt velstående familie og har ikke noe trøblete oppvekst annet enn at han elsker å banke opp folk på skolen. I sitt voksne liv sitter som regel i fengsel og driver dagene med å banke opp fangevoktere for å få applaus fra de andre fangene. Det blir da mye tid i isolat, og han mener det er en enkel pris å betale. Og han blir etterhvert kjent som Storbritannias farligste fange...

Denne filmen bygger på en virkelig historie. Hvor mye som er sant i denne filmen vet ikke jeg, men jeg kan tenke meg at man har tatt seg enkelte kunstneriske friheter. Man kan ikke si så mye på karakteren Bronson, selv om han er aldri så merkelig. Alt baserer seg på en virkelig mann, men han virket noe snodig og litt vel enkel til tider. Jeg synes heller ikke at karakteren følger helt sine egne lagte spor under hele filmen, noe som nok er lagt til for å få karakteren til å virke mer komplett.

Som film er dette ganske annerledes enn man kanskje skulle tro ut i fra det man leser i handlingen. Filmen tar nemlig en del kunstneriske grep for å fortelle historien og få fram hvordan Bronson egentlig følte det. Her får vi blant annet innimellom servert en merkelig animasjon i noe som ligner på Monty Python-stil. Man drar også litt mer småabstrakte paralleller til det å skulle stå på scenen og underholde et publikum. Der viser man eksempelvis entertaineren Bronson som får applaus og spiller foran et publikum med monologer og noen ganger med splittet personlighet. Det er som regel godt gjennomført når den forsøker seg på slike filmgrep, men jeg var ikke med hele veien for det ble litt mye repetisjon til tider.

Filmen er ganske artig i begynnelsen og der er det hele krydret med mye sort humor som traff meg ganske godt. Men videre ut over i filmen mister filmen mye av min konsentrasjon fordi det rett og slett blir for lite å spille på. Det er på grensen til at historien er for enkel til å lage en hel film om. Men missforstå meg rett, dette er ingen dårlig forsøk på en film, og man har klart å fått utrolig mye ut av veldig lite substans. Begynnelsen er veldig god, men så stanger filmen litt i veggen da det blir for mye gjentakelse i hva som skjer. Det er et parti i midten av filmen der man ikke henger like lett med, men så er den heldigvis litt mer interessant mot slutten. Det hele slutter som det kanskje må gjøre med en 'sann historie'.

Så liker jeg virkelig dette? Svaret er litt delt som du kanskje har skjønt. Filmen er veldig annerledes enn jeg hadde trodd på forhånd og det er jeg faktisk veldig positiv til. Men jeg følte vel ikke at det var så mye i karakteren Bronson som jeg kunne relatere meg til. Jeg ble sittende mye å bare observere denne hypervoldelige Bronsonkarakteren i fri flyt. Heldigvis var det en del humor bakt inn i dette, men filmen var mest morsom i begynnelsen. Filmen føles litt ujevn i enkelte partier og det er vel det store ankepunktet mot denne filmen.

Filmen mangler også litt driv underveis og stopper litt opp mot midten av filmen. Noe som er virkelig solid er derimot skuespillet. Selv om jeg ikke kjente så godt til Tom Hardy fra før godtok jeg han hundre prosent som Bronson i hans veldig stødige tolkning. Bronson er nok i mine øyne laget for den som liker god film og som liker svart humor. Den passer også om man liker litt voldsomme karakterer eller er ute etter noe litt uten om det vanlige. Moralen er nesten helt fraværende så, om du liker slikt er det bare å parkere denne filmen med en gang.

- The Neon Demon - Audiovisuell lekkerbisken om kynisk Hollywood-milljø
- Only God Forgives - Grapsevold i eksentrisk univers
- Drive - Spennende og lekkert!
- Valhalla Rising - Brutalt og ærlig, men likevel provoserende kjedelig.
- Pusher 3 - Mørkt og makabert
- Pusher 2 - Oppfølgeren mangler litt driv
- Pusher - Pusher er et pulserende destruktivt drama

- Galskap på høyt plan

01.04.2010 sier Pål Frostad: Da har jeg endelig sett filmen, og din omtale var grunnen til at jeg plukket opp filmen ;)
Joda, jeg likte deler av den og synes at det var friske grep man hadde benyttet for å fortelle historien. Men for min del var filmen best i begynnelsen, men det var for all del en god film til tider og en film som man kan like veldig godt om alt faller i god jord av virkemidlene som er brukt.
26.02.2010 sier Pål Frostad: Hmm, dette virker som en film man enten vil like eller misslike. Jeg tar sikte på å se denne selv om jeg ikke liker voldsomme filmer, kan være jeg blir overrasket, man vet aldri ;)
09.09.2009 sier Andreas Strømmen: Can't wait to see this one! : D

• Bronson
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Altaposten
  • Spirit
  • Nordlys

Storbritannia

Vertigo Films, EM Media, Aramid Entertainment Fund, 4DH Films, Str8jacket Creations, Perfume Films