Anmeldelse av Veien Til Eldorado (The Road To El Dorado), amerikansk film fra 2000

Komedie, Animasjon, Eventyr Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 7 år

Holy ship!

[Skrevet av: Ingridmarie, Dato: 02.04.2010]
Så, jeg vet ikke om jeg noen gang har fortalt dere om en liten film kalt The Road To El Dorado?

The Road To El Dorado er en av de første animasjonsfilmene til Dreamworks, og ble en enorm skuffelse inntekt-wise, noe som forklarer mangelen på oppfølgere.
Filmen (som er basert på (og tidvis parodierer) noen ... visse andre filmer med lignende navn. Okei, jeg skal fortelle det. det er Hope&Crosby.) forteller historien om om de elskelige svindlerene Tulio og Miguel som takket være masse ikke-så-tilfeldige tilfeldigheter havner i El Dorado, der lokalbefolkningen tror at de er guder.
For å unngå å bli avslørt av den creepy menneskeofrende presten, allierer de seg med den lokale skjønnheten Chel. Drama ohoy!
(Åh, også er det noe med Cortés, fyren som ga dem skyss til The New World. Han er imperialist og vil drepe El Doradingene og stjele gullet deres eller noe.)

Da denne filmen kom ut på VHS var jeg elleve år gammel og hadde vannkopper. Som et resultat av det har jeg sett denne filmen en god del ganger ... og da mener jeg sannsynligvis over hundre. Likevel kan jeg se den i dag og fremdeles tenke at den er kjempefestlig.

Noe av grunnen er at The Road To El Dorado rett og slett ser dritpen ut. Jeg mener, den ble lagd i 2000 (TO TUSEN! Det er ti år siden, det) med relativt begrensa ressurser, men alt ser nydelig ut. Sjekk for eksempel ut det animerte vannet.
I tillegg vil jeg trekke frem kroppsspråket til karakterene. Det er bare å innrømme det: karakterene er viktigere enn handlinga i filmer som dette. Og kroppsspråket er utrolig uttrykksfullt og unikt fpr hver enkelt person, og ofte fullstendig priceless.

Hvilket bringer oss til neste grunn: humoren. I en film som dette er det kanskje det viktigste, og i The Road To El Dorado veier de hysterisk morsomme replikkene/situasjonene/whatever mer enn opp for det noe tynne og ikke spesielt historisk korrekte plottet. Jeg ler fremdeles høyt av linjer som "Altivo! Hey, Altivo! You want the nice apple? Come and get it! But, you have to do a trick for me first! All you have to do, is find a pry bar. It's a long piece of iron with a hooky thing at the end."

Dessuten snakker vi ELTON JOHN OG TIM RICE. Det må jo være godt for noe.

For å oppsummere litt, så er The Road To El Dorado en undervurdert film, den er morsom og severdig både for barn og ... litt større barn. Jeg lover.

Se om film er på streaming:

02.04.2010 sier MegBasta: Ja, denne filmen er morsom. Har den på VHS jeg også.
02.04.2010 sier Pål Frostad: Fint med anbefalinger av litt mindre kjente filmer. Jeg setter også denne filmen på skal se listen min :)

• Veien Til Eldorado
  • TheMovieReport.com