Anmeldelse av Kanonball - En film med baller (Dodgeball - A True Underdog Story), amerikansk film fra 2004

Komedie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 7 år

Kort sagt, kanongøy tullball!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2010]

Treningsstudioet 'Average Joe's Gym' er på konkursens rand. Etter å ha forsøkt flere tiltak for å få inn nok penger til å drive videre, innser innehaveren Peter La Fleur at slaget er tapt. Det er akkurat da i den siste time at han sammen med gutta i gymet at de skal delta i et mesterskap i sporten kanonball og om de vinner førstepremien vil også gymet reddes...

Alle har vel et forhold til spillet kanonball fra 'gymen' på skolen. Her er spillet satt i system med strenge regler. Jeg må innrømme at jeg var ganske så skeptisk på forhånd når man skulle basere en film på et spill som er så pass sært. Vel er det morsomt å spille, men å se på er det litt vel kjedelig. Det er liksom en grunn til at dette ikke er en populær sport. Men jeg føler man har gjort hva man kan for å få dette severdig og det funker. Selv om spillet ikke for meg blir det mest fengende, blir jeg underholdt av alle morsomhetene man klarer å bake inn i dette.

Ben Stiller er herlig i rollen som den selvgode treningssenterfyren. Han gjør rollen med den nødvendige fysiske komikken og ser akkurat passe teit ut for at dette skal bli nettopp morsomt. Vince Vaughn er den stødige ankeret Peter som holder Average Joes team sammen. Han får også hjelp av Christine Taylor (Bryllupssangeren, Zoolander og Tropic Thunder) som er filmens kvinnelige forelskelsesemne. Det er også artig at man har krydret det hele med stjerner i mindre roller som Lance Armstrong, Chuck Norris, William Shatner og David Hasselhoff.

Plottet har du sett veldig mange ganger i de så etter hvert så typiske sportsfilmene. Den eneste forskjellen er at dette faktisk er artig å se på. Her er det ikke så mye realisme og karakterene er veldig 'over the top', men blandingen er blitt herlig tullete. Dette er en film man bare kan legge hjernen vekk og bare le skikkelig av. Vi får en stor porsjon galskap.

Nå virker jeg kanskje litt entusiastisk for denne filmen, men det er jeg ikke helt, og det er fordi det til tider kan bli for enkle spøker som synker ned på litt labre nivåer. Men det er noe med filmen som gjør den til noe som nok veldig mange kommer til å like. Det er noe med særheten i det å få voksne folk til å bry seg om et spill man nesten bare kjenner fra barneskolen. Dette er bare tull. Ikke forvent deg noe mer enn det, så kan du også blir bra underholdt av denne enkle komedien.

- Red Notice - Folkelig hvem-lurer-hvem komedie på Netflix
- Skyscraper - Actiontrøbbel i høyden...
- Central Intelligence - Feelgoodkomedie med The Rock og Kevin Hart
- We're the Millers - Dirty komedie om en fiktiv familie på narkosmugling