Anmeldelse av Casino Royale, engelsk (britisk) film fra 1967

Komedie, Parodi Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 11 år

Litt skuffende, men tar seg opp mot slutten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.04.2010]

Bond har trukket seg tilbake fra spionlivet. Etter å ha mistet kvinnen han elsket, Mata Hari, som han lurte over spanskegrensen og inn i Frankrike. Der ble hun plassert foran en eksekusjonspelotong. Bonds gamle arbeidsgiver trenger Bonds assistanse og når ikke Bond blir med frivillig, brukers skitne knep som å sprenge hus, for å få med den gamle ringreven. Nå må agenten nok en gang tre til for å redde verdensfreden...

Etter å ha sett alle de offisielle Bond-filmene er det vel naturlig å også kikke seg om etter mer av den britiske superagenten. Det er interessant å se andre tolkninger av James Bond, selv om jeg ikke synes denne var særlig vellykket. Bond er dessverre ikke som man er vant til å se ham. For det første er det en annen skuespiller. Og for det andre er Bond ikke like selvsikker som vi er vant til å se ham. Han virker litt utilpass rundt damer selv om de faller som fluer for ham. Og for det tredje er dette komedie, og en merkelig form i så måte. Det er ikke særlig morsomt, selv om man forsøker seg på å parodiere James Bond-filmenes framtoning. Filmen var i utgangspunktet tenkt som en seriøs film, men veien til det store lerretet ble vanskelig og da ble filmen omformet til en parodisk komedie.

Det bugner over av kjente skuespillere i denne filmen. Her møter vi David Niven som James Bond. Niven pleier å ha en fin sjarm i sine roller, men her virker han litt utilpass og passer ikke så godt inn som jeg hadde sett for meg på forhånd. Peter Sellers, eller bedre kjent som hans alterego Jacques Clouseau fra Pink Pantherfilmene, har også en profilert rolle. Vi treffer også Ursula Andress, Woody Allen og mange flere.

Her er det mange komponenter som man finner i de fleste Bond-filmer. Her får vi agenter, gadgets, pene damer, ondinger, litt action og ellers andre artige saker. Filmen innehar gode og kjente skuespillere. Men selv om egentlig alt ligger til rette for å lage god underholdning, føles dette som ikke særlig vellykket. Jeg hadde virkelig forventet meg mye mer av denne filmen. Selv for Bond-fans er ikke dette mye å gripe fatt i begynnelsen, men det kommer seg dog litt utover i filmen. Man kan sikkert gi denne filmen en sjanse om man deler humorsmaken som ligger i filmen. Dette ble rett og slett litt kjedelig og umotiverende å se på innimellom. Her er det mye bedre å se den offisielle Bondfilmen Casino Royale som bygger på den samme boken av Ian Flemming, som er til sammenligning er en meget god film. Dette begynner litt dårlig, men kommer seg en del mot slutten. Jeg ender derfor på en svak treer og noe som er helt grei å se, men dessverre ikke noe mer.

- James Bond: No Time to Die - Bond er tilbake, og man blir både shaken and stirred!
- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

• Casino Royale
  • Mountain Xpress
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Radio Times
  • Sacramento News & Review
  • Reelviews.net
  • Pasadena Weekly