Anmeldelse av The Italian Job, engelsk (britisk) film fra 1969

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 99 minutter

'Olsenbanden' i Italia

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.04.2010]

Charlie Croker er akkurat kommet ut av fengselet når han får en genial plan. Den går ut på å samle sammen en stor bande for å stjele 4 millioner dollar. Som en del av planen skal han skape en trafikkkork der man har bare en rute ut av den. Selv om det virker enkelt å stjele pengene med en så omfattende og genial plan som dette, er det desto vanskeligere enn ventet å beholde dem. Det blir en vill jakt med å få pengene ut av landet med både mafiaen og politiet i hælene...

Jeg har verken sett denne før eller nyinnspillingen så det var med stor spenning jeg satt denne platen i DVD-spilleren. Man vet ikke hva man skal forvente av en actionfilm fra slutten av 1960-tallet. Det hele viser seg å være veldig artig når filmen først kommer i gang. Og under selve kuppet sitter man klistret til skjermen.

Det var også en gledelig overraskelse at selveste Michael Caine hadde en av hovedrollene. Han gjør en solid rolle og har den riktige pondusen for å bære en slik gangsterrolle som han her gjør. Man drar også kjensel på den velkjente komikeren Benny Hill som gjør en artig rolle som en litt eksentrisk professor som også er litt snuskete med damene.

Man får selvsagt se raske biler i aksjon og noen av dem blir også selvsagt ødelagt på forskjellige måter også med eksplosjoner. Det er spennende å se hvordan dette kuppet i beste Olsenbandenstil blir gjennomført. Det er også lagt inn litt enkel komikk enkelte steder for å forsøke å spe litt på underholdningsverdien. Jeg synes også det er litt kult å se en helstøpt britisk produksjon som motvekt til alt det man får fra Hollywood.

Filmen har helt klart sin sjarm og man har ikke sett dette helt på denne måten før. Det er stor spenning når kuppet er utført og man forsøker å komme seg unna med verdiene. Jeg må hylle denne filmen for sin underholdningsverdi selv etter dagens standard med vårt høye tempo. Gleder meg til å se om nyinnspillingen byr på like mye moro. Med andre ord vil jeg anbefale dere å se denne filmen, men ikke forvent deg for mye for dette er absolutt lett underholdning. Den har et velfungerende konsept, og har en grei gjennomføring og med en fin nerve, men glimrer ikke helt så det ender midt på et terningkast fire.

• The Italian Job
  • Bobafett1138.sealteam1138.com
  • Thespinningimage.co.uk

Storbritannia

Oakhurst Productions

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»

«Top Gun: Maverick»