Anmeldelse av Dødelig Våpen 3 (Lethal Weapon 3), amerikansk film fra 1992

Action, Komedie, Kriminal, Thriller Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 18 år

Actionfylt og litt krampeaktig men moro 'lell'

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.05.2010]

Det er bare 8 dager igjen av Murtaughs dager i politiet før han pensjonerer seg. Det er i disse dager politipartnerne Martin Riggs og Roger Murtaugh snubler over en eks-politimann som selger våpen på på det svarte markedet. Dette viser seg å være en intrikat sak som er perfekt for Riggs og Murtaugh...

Man kommer raskt inn i den vante 'Dødelig Våpen'-stemningen. Men det blir kanskje litt vel mye til tider og filmen forsøker litt for hardt å underholde. Det er litt mye krampeaktig humor og action. Vi får action fra første stund og det er ingenting gale med det, men det er kanskje litt usannsynlig til tider. Det er mye fram og tilbake i begynnelsen og man finner ikke skikkelig ut hvor hovedhandlingen begynner før godt ute i filmen. Det er det store ankepunktet mot denne filmen, men alt blir aldri kjedelig å se til tross for dette.

I hovedrollene finner vi selvsagt Mel Gibson og Danny Glover som i de andre filmene. Det hadde ikke vært en 'Dødelig Våpen'-film uten dem. De viser at de framdeles ikke er for gamle for denne jobben og utfyller hverandre ganske godt. Joe Pesci er også tilbake som Leo Getz som vi stiftet bekjentskap med i forrige film. Personlig synes jeg nok ikke Pescis karakter passer så godt inn i dette. Har sansen for Pesci som skuespiller, men dette blir litt for masete og klumsete, og er langt i fra noe som gjør filmen bedre. Man burde lagt Leo Getz død. Det fordi han er ikke påkrevd for å gjøre denne filmen.

Når man ser filmen får man god tid til å bli kjent med karakterene. Det er kanskje dette som gjør dette så severdig. Vi føler med de to politipartnerne som ikke alltid gjør de politisk korrekte valgene. De viser at de bare er mennesker de også. Begge handler ut i fra hjerte og instinkt og noen ganger treffer de imens andre ganger ikke, men de er et bra par som passer solid i sammen. Filmen bærer nok litt preg av å være en oppfølger, men man får såpass grei introduksjon for at nye seere også skal ha en sjanse til å komme inn i filmen.

Det hele begynner med at en bombe jevner en bygning med jorden. Det er action fra første stund og dette setter standarden for resten av filmen. Man kjeder seg ikke et sekund i denne filmen. Alt er actionpakket til dimensjoner. Men som sagt før blir dette til tider for mye, men det bikker aldri helt over. Derfor blir alt fullt severdig og man koser seg bra. I forhold til de to foregående filmene virker dette litt dårligere på manussiden. Filmen glimrer ikke fullt så mye som man kanskje skulle håpe. Men det holder til en fin firer på terningen og er noe man absolutt bør få med seg om man likte de to foregående filmene.

- Dødelig Våpen 4 - Dårligste Dødelige Våpen, men framdeles gøy å se
- Dødelig Våpen 2 - God action med treffende humor
- Dødelig Våpen - Klassisk stor action av godt gammelt merke

- Dødelig Våpen 4 - Dårligste Dødelige Våpen, men framdeles gøy å se
- Sammensvergelsen - Konspirasjonsteorimannen får problemer...
- Leiemordere - Litt tafatt leiemorderfilm som ikke gir deg det helt store
- Maverick - Svært moro westernkomedie med Mel Gibsen