Anmeldelse av Dødelig Våpen 4 (Lethal Weapon 4), amerikansk film fra 1998

Action, Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 18 år

Dårligste Dødelige Våpen, men framdeles gøy å se

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.05.2010]

Riggs og Murtaugh er begynt å bli for gamle for politiyrket, men gammel vane er vond å vende. Snart befinner de seg midt i en ny voldsom sak. Chinatownmafiaen har importert slavearbeidere til Los Angeles for å framstille falske verdipapirer. Mafiaen har mange tøffe menn med seg og Riggs og Murtaugh får virkelig bryne seg på den tøffe karate-eksperten Wah Sing. Det er duket for et voldsomt oppgjør kjent Dødelig Våpen-stil...

Man kjenner igjen at dette er en 'Dødelig våpen'-film. Mye på grunn av den karakteristiske saksofonmusikken som man bare setter på i tide og utide for å forsøke snike fram stemningen som skal passe inn med de andre filmene. Filmen begynner i fint driv med en galning som går baserk med flammekaster og automatvåpen rundt i gatene. Selvsagt er Riggs og Murtaugh til stede og redder situasjonen. Vi får selvfølgelig store eksplosjoner og båter som går på grunn og annet som er spektakulært og som skal virke storstilt. Filmskaperne forsøker å få litt nytt blod inn i serien, og vrien de her har valgt seg er å spille litt mer østens påvirkning på USA. Men filmen flyter ikke like godt hele veien.

Mel Gibson og Danny Glover er tilbake for nok en film og man synes de litt eldre stjernene klarer seg greit. Vi treffer også igjen Joe Pesci og Rene Russo. Etter min mening synes jeg nok at Pescis karakter er litt for masete og gjør for mange slitsomme forsøk på å være morsom. Hadde det vært opp til meg hadde jeg skrevet om hans rolle eller bare kuttet ham ut av filmen. Vi treffer også stjernene Chris Rock og Jet Li i framtredene roller. Jeg har aldri hatt sansen for Chris Rock og synes ikke han gjør en god nok rolle i denne filmen. Han er flink å snakke raskt, men jeg synes ikke at det er morsomt i seg selv. Da gjør Jet Li seg bedre i sin oppskriftsmessige enkle rolle som en mafia-karate-badboy, slik vi har sett ham utallige ganger fra før av.

Dette er nok den dårligste filmen til nå i denne serien. Det blir nok ikke enda en film, men man skal aldri si aldri når det gjelder Hollywood som ofte er hissig på oppfølgere. Jeg føler vel dette er litt vassent til tross for at filmskaperne nok har forsøkt å få dette til å bli en oppfølger som skulle behandle de forgående filmene med respekt. Man kjenner heldigvis igjen noe av stemningen i de andre filmene, men dette blir aldri noe annet enn en blek kopi som riktignok klarer å underholde innimellom.

Humoren sitter ikke helt heller og med vri på fraser som 'We're not to old for this shit' blir dette aldri helt noe man roper hurra for. Og en viss tannlegescene er direkte flau. Man skjønner at dette bare er ment som underholdning, men det blir enkelte ganer for dumt. Man mister også litt av nerven i filmen og det gjør at man ikke sitter like klistret som man burde gjøre. Det brukes også litt vel mye tid på slutten for å runde av historien. Jeg skjønner at dette liksom skal være det avsluttende kapittelet, men dette er liksom ikke Ringenes Herre. Det er grenser på hva man skal finne seg i. Dette ender opp på et sterkt terningkast tre og er fullt severdig i så måte, selv om det er litt ujevnt.

- Dødelig Våpen 3 - Actionfylt og litt krampeaktig men moro 'lell'
- Dødelig Våpen 2 - God action med treffende humor
- Dødelig Våpen - Klassisk stor action av godt gammelt merke

- Sammensvergelsen - Konspirasjonsteorimannen får problemer...
- Leiemordere - Litt tafatt leiemorderfilm som ikke gir deg det helt store
- Superman - The Movie - Den første store superheltblockbusteren
- The Omen - Djevelsk god skrekkfilm

• Dødelig Våpen 4
  • Lydogbilde.no

Engelsk, Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

Warner Bros. Pictures, Silver Pictures, Doshudo Productions

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»