Anmeldelse av Ultraviolet, amerikansk film fra 2006

Action, Fantasi, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 88 minutter

Effektene minner mer om et dataspill enn en film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.06.2010]

Hennes navn er Violet og hun er født inn i en verden du kanskje ikke forstår. Vi befinner oss i en fjern framtid der menneskeheten er betraktelig redusert. Deres største redsel infeksjoner. Violet ble forvandlet til en vampyrlignende skapning med psykiske krefter etter en viruskatastrofe. Hun er døende, men har sine superevner til den dagen hun opphører. Superevnene benytter hun til å bekjempe diktaturet som styrer. Hun infiltrerer et av styresmaktenes laboratorier der hun stjeler et hemmelig våpen. Våpenet kommer i form av en menneskegutt. Han er konstruert med antistoffer som er i stand til å utslette både ham selv og alle andre ikke styresmaktene liker. Violet ser det på sin oppgave å redde gutten fra hans sikre død og fra styresmaktenes hender...

Jeg så denne filmen uten å vite noe om den på forhånd. Det første som slo meg da introduksjonen gikk var at dette nok var enda en tegneserieadopsjon. Jeg kunne dog ikke finne noe på nettet som bekreftet dette og ble nesten litt skuffet. Det hele begynner med en dårlig 3D-film-seanse som ser utpreget kunstig ut. Dette ser rett og slett mer ut som et dataspill enn en film, og da mener jeg det ikke i en positiv forstand. Det benyttes effekter som filmskaperne ikke mestrer helt. Det er mulig at filmskaperen ville få det litt tegneserieaktig ut, men for meg fungerte ikke dette i det hele tatt. Det som er et gjennomgående trekk ved filmens affekter er at bakgrunnen nesten alltid har for få detaljer og føles veldig ensformig. Vi får med andre ord for mye uklare bilder. Dette lukter like ille som en kloakkrottes avføring visuelt sett.

Selv om man ikke kjøper helt det visuelle kan jo noe reddes inn av en god historie eller stødige filmatiske virkemidler. Men der må jeg også dessverre meddele at dette ikke er særlig originalt plotmessig. Det er noen filmatiske virkemidler som virker greie, men i det store og det hele er dette ikke mer enn bare helt greit. Så da spør du kanskje om dette har noe kul action? Det spørsmålet er det vanskelig å gi et tydelig ja. Når man ikke kjøper det visuelle inntrykket, blir det litt vanskelig å se på actionen avskilt. Men joda det er helt tålelig action innimellom og om man ikke er en veldig kritisk filmseer er kanskje dette en helt fin film å se. Actionen forsøker seg på noe alle det man fikk presentert i Matrix, bare at dette ikke når den filmen til anklene.

Milla Jovovich spiller hovedrollen. Hun kjenner vi fra filmer som Joan of Arc, Det femte Element og Resident Evil-filmene. Hun klarer ikke å gjøre en stødig rolle, men gjør på mange måter jobben sin og får dette til å framstå som tålelig. Cameron Bright spiller gutten som Violet beskytter og det gjør han også greit. Man føler at man kjenner igjen denne gutten og det tok litt tid før jeg klarte å plassere ham i noe jeg hadde sett før, nemlig i X-Men - The Last Stand, Butterfly Effect og Birth.

Kurt Wimmer som har regissert 'Ultraviolet'. Han viser med dette at han er en mye bedre manusforfatter enn han er regissør. I tillegg til manus for denne filmen har han skrevet manus for okei filmer som Sphere, Eventyreren Thomas Crown, The Recruit og Law Abiding Citizen. Men dette byr på lite nytt og revolusjonerer på ingen måte filmindustrien. Alt virker som om det kunne fungert bedre som bok enn som film, noe det også er blitt skrevet om til i 2006 av forfatteren Yvonne Navarro.

Men jeg har sett dårligere filmer. The Spirit var en dårligere film, men mer i gaten til 'Ultraviolet'. Jeg har også en hel del andre som eksempler på dårligere filmer som: Haisommer 3, Haisommer 4, Meet The Spartans, D-War og Disaster Movie. Dette føles som en del bedre enn de ovennevnte og det gjør 'Ultraviolet' til en klassisk 'terningkast 2'-film. Om man klarer å leve seg nok inn i filmen til at man ser bort fra det dataspillaktige inntrykket som vansirer filmen, kan nok dette oppleves som ganske greit. For alle oss andre er dette ikke mer enn helt på sebar-grensen. Det kan være jeg er litt grei når jeg kaster en toer på terningen, men jeg synes filmen fortjener såpass. Om man er av den typen som leier alt i videobutikken kan nok dette være en helt ok film, men for alle oss andre ville jeg kanskje funnet noe bedre å bruke tiden sin på.

- Equilibrium - Dystert fremtids-sci-fi med kul action

21.06.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg trudde faktisk òg at dette var ei tegneseriefilmatisering. Nå blei jeg faktisk litt skuffa, jeg og :p Leit å høre at filmen sugde. Jeg hadde for så vidt ikke så altfor høye forhåpninger, men hadde håpa at den var kul nok til en treer eller firer. Nå betyr jo ikke nødvendigvis det at du ikke likte den at jeg ikke kommer til å like den, men du virker jo på meg som en fyr men en viss sans for kvalitetsfilm, så jeg skal innrømme at jeg ikke blei så veldig gira på å se denne med det første...

• Ultraviolet
  • Reelfilm.com