Anmeldelse av The Rocky Horror Picture Show, engelsk (britisk) film fra 1975

Komedie, Grøsser, Musikal, Sci-Fi Spilletid: 100 minutter

Syre

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 28.06.2010]
Hvem trenger vel LSD når man kan få The Rocky Horror Picture Show?

Nyforlova Janet og Brad er på vei hjem fra et bryllup da de punkterer midt uti ødemarka. Det eneste tegnet på sivilisasjon de kan komme på å ha sett, er et slott de kjørte forbi. Dermed er det ut i regnet og bort til slottet for å høre om de kan få låne en telefon. Noen telefon får de aldri, men derimot får de en cocktail av sinnsyke opplevelser, alt leda av en gal transvestittforsker som er like glad i å synge og danse som resten av de bisarre skikkelsene på slottet.

Dette kvalifiserer til å være det sykeste jeg noen gang har sett på film. Det er liksom så... far out at det nesten ikke går an å anmelde det engang. Filmen har liksom ikke noen strukturert handling, og absurde situasjoner oppstår ut fra ingenting uten noen påfølgende forklaring. Det er liksom ikke noen tilstedeværende mening med noe her. Hva skaperne bak dette gikk på, er ikke greit å si, men at de kjørte i seg mer enn bare godteri i lystige stunder bør vel kunne bevises gjennom scener som involverer Meatloaf på en motorsykkel ut fra en fryser, eller sex mellom ei helt-fram-til-nå-nylig jomfru og en kreasjon i beste Frankenstein-monster-stil oppi en regnbuefarga tank.

Men er det gøy, da? Både ja, nja og nei. Til og begynne med er det veldig karikerte skuespillet dritmorsomt, og de fjerne sangtekstene satt til fengende melodier er ikke så verst underholdende. Dessuten er det jo ganske mektig å se på, da; kostymene her stiller i en klasse for seg sjøl i all sin burlesk'iske herlighet. Men det blir liksom så mye av det at det til slutt ender opp som mer slitsomt enn gøy, og jeg innrømmer hadde en tanke vondt i hodet da showet var overstått.

Jeg sliter med å skulle sette en karakter her, for som en film er strengt tatt dette ikke veldig bra. Men man må prøve å ta filmen for det den er, og sjøl om alle scenene er i overkant søkte, så er det jo kjempemoro - helt til hodepinen begynner å melde seg, altså. Og egentlig sitter jeg bare igjen med et inntrykk av å sett en film jeg ikke aner om jeg likte eller ikke - dét, og så en sunn porsjon av "WTF!?". Uforglemmelig var det i væffal.
- Annerledes syremusikal med fengende sanger

28.06.2010 sier Pål Frostad: Hmm, dette hørtes på en måte litt forlokkende ut. Man blir veldig nysgjerrig på hva som ligger i denne 'syke' filmen. Jeg kommer nok til å se denne en gang, men den står nok ikke øverst på prioriteringslisten min akkurat. En veldig god anmeldelse må jeg si for du får bra fram mye av det en kan forvente seg når en skal se denne filmen.

• The Rocky Horror Picture Show
  • Littlewhitelies.co.uk
  • Arizona Daily Star