Anmeldelse av Den perfekte familien (The Joneses), amerikansk film fra 2009

Drama Spilletid: 93 minutter

Skuffende melodrama uten spenning

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 09.07.2010]

Den perfekte familien Jones flytter inn i en forstad for rike amerikanere med feite lommebøker. Familien Jones er rike, de er vakre og har alle de nyeste produktene på markedet. Men den perfekte familien er slettes ingen ekte familie. Det er en enhet plassert for å fronte kjente merkevarer. Med fantastiske biler, et stilig hjem og de kuleste klærne du kan ønske deg, er det ikke rart at hele nabolaget ser opp til ”den perfekte familien” og det er nettopp det enheten ønsker at de skal gjøre. Problemet er at disse fire personene i denne ”familien” ikke bare er på jobb ”døgnet rundt”, men også at disse personene har ekte følelser. Noe som ikke alltid er like lett å ha når du prøver å selge det nyeste golfsettet til en nabo som ikke vet hva du egentlig gjør og som tror han er din beste venn.

Utgangspunktet i denne filmen laget av Derrick Borte, er ganske originalt, men foruten det er det ikke veldig mye positivt å si om filmen. Det skal være en svart komedie, men filmen er ikke særlig morsom. Jeg lo knapt. Filmen starter som så mange andre filmer friskt, men ender dessverre opp som et typisk melodrama full av klisjeer.

David Duchovny mest kjent fra tv-seriene The X-Files og Californication spiller faren i familien, Steve Jones. Duchovny har fått svært lite å spille på og ser rett og slett trøtt ut hele veien. Det hjelper heller ikke at det ikke finnes kjemi mellom han og hans kvinnelige motspiller Demi Moore kjent fra blant annet Charlie's Angels: Full Throttle. Ben Hollingsworth spiller sønnen Mick og Amber Heard spiller datteren Jenn, disse to gjør så godt de kan, men det er ikke lett med et så klisjéfylt manus og en til tider latterlig dårlig dialog.

Til tross for at mannen bak filmen prøver å gjøre karakterene dype, så virker det nesten bare mot sin hensikt da sønnen Mick står frem som homofil og Jenn skal ha et alvorlig problem fordi hun kun liker eldre menn. En ganske enkel snarvei vil jeg si for å prøve og vise at karakterene har følelser.
Den eneste av personene vi møter i denne filmen som man faktisk begynner å bry seg om er naboen Larry, spilt av Gary Cole. Han er den eneste av alle disse karakterene som ikke fremstår som en barbiedukke med et eller annet problem.

Ikke hadde jeg store forhåpninger til filmen, men den klarte til tross for det å skuffe. Ellers så gode David Duchovny som storspiller i serien Californicaton, blir her bare en skygge av seg selv og når jeg sier det er jeg slem mot skyggen hans for dette her var skuffende greier. Filmen skal ha for et originalt plott, men den er verken morsom eller spennende. Til tider blir det faktisk ganske kjedelig. Uten å røpe noe så skuffer filmen som mest når den har sjansen til å ta seg opp og filmens slutt er så typisk Hollywood at jeg nesten burde trukket den en hel karakter. Det er trist at denne filmen som kunne blitt en "hit" i en ellers så trist kinosommer så langt også skuffer, men slik er det bare. Den perfekte familie ender opp på en toer på terningen.

- Unhinged - Terror bak rattet.

• Den perfekte familien