Anmeldelse av The Road, amerikansk film fra 2009

Drama, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 111 minutter

The Road - Trailer 18.05.2009

Dystert og gripende endetidsdrama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2010]

En far og hans sønn reiser gjennom en post-apokalyptisk verden. Verden er totalt ødelagt og alt liv er nesten borte. Det er desperate tider for de få som har overlevd. De vet heller ikke hvem de kan stole på. Det fordi de er sunket så dypt at de setter til livs menneskekjøtt. Vi følger mannen og hans sønn i en desperat kamp etter å overleve, dag for dag, med den maten de skulle finne. Det er en tøff og nådeløs verden som venter dem for hver dag...

Dette bygger på en veldig god bok av den amerikanske forfatteren Cormac McCarthy. Boken er veldig god lesning og jeg føler at filmskaperne har klart å gjøre en veldig stødig film som gjenspeiler boken. Filmen følger dog ikke boken slavisk og det hadde jeg ikke regnet med heller. Det fordi den har relativt kort tid på å beskrive det som skjer, men heldigvis kjenner jeg igjen stemningen fra boken. Mange av de beste ‘scenene’ som jeg husker fra boken er også gjengitt i filmen. Boken er nok en tanke bedre enn filmen, men dette er absolutt blitt en veldig god film.

Rollefigurene er akkurat som man forestilte seg dem når jeg leste boken. Filmen oppsummerer boken ganske godt, selv om man i boken får bedre tid til å bli kjent med karakterene og deres situasjon. Det er jo noe helt annet å skrive bok enn å lage film og jeg skjønner godt hvorfor filmskaperne har utelatt en del ting som jeg også gjerne skulle sett med i filmen, men da ville nok filmen blitt for lang. Og filmen er lang nok som den er, med sine nesten to timer lange spilletid. Om man skulle prioritert noe annerledes så kunne det vært å fokusert litt mer på forfølgelsesscener. Det kunne gjort dette mer om til en thriller. Men det er bare en tanke, jeg er absolutt fornøyd med dette som det er, som en real dramafilm.

Skuespillet er veldig overbevisende. Viggo Mortensen og Kodi Smit-McPhee bærer virkelig filmen med sine rolleprestasjoner. Mortensen, som vi kjenner så godt fra Ringenes Herre, spiller en meget annerledes rolle i 'The Road'. Han har blant annet slanket seg mye for å være med i denne filmen. Det gjør at vi tror på hans rollefigur, som den utsultede faren, som gjør hva han kan overlevelse for ham og sønnen. I andre roller er også kjente skuespillere plassert og de gjør også en god innsats. I en veldig nesten ugjenkjennelig rolle møter vi på Robert Duvall (Advokaten i Gudfaren og Gus fra Lonesome Dove). Han spiller en stakkarslig gammel kar som ser ut som om det er et under at han er i livet. Vi møter også Charlize Theron og Guy Pearce i mindre roller i filmen.

Filmen er laget som en dramafilm med litt spenning innimellom. Dette er også blitt en veldig sterk film. Den rører meg litt underveis. Stemningen er veldig guffen og vi vet ikke helt hva som venter en rundt neste sving. Vi blir med familien på to og opplever deres hverdag i den tøffe verdenen. Hvis det var noe man skulle ønsket seg mer av så var det å få vite litt mer av hvorfor verden har blitt som den er. Man gjetter at det må ha noe med kanskje naturkatastrofer eller noe, men vi får ikke gode nok svar på det punktet. Men til tross for dette er dette blitt en veldig stødig film. Den makter å fortelle en veldig gripende historie og har et fotoarbeid som er nydelig gjennomført. John Hillcoat er relativt ukjent regissør, men han overbeviser stort med denne filmen. Han er jeg kommer til å følge videre i hans kommende prosjekter.

Dette er en solid filmadopsjon av en strålende bok. Jeg føler at historien er veldig interessant fortalt. Det burde vært litt flere slike typer fortellinger som tør å være annerledes. Jeg bare digger konseptet i filmen. Filmskaperne har klart å gjøre denne verdenen akkurat så dyster som jeg forventet. Det er også gode tvister i historien, som selvsagt kommer rett fra boken, men filmen velger å benytte dem med hell. Jeg føler dette ikke er en film du bør gå glipp av. Særlig om en liker gode dramafilmer eller er ute etter noe litt friskt og mer realistisk. Detter er dog ikke noe feelgood-film og hvis man liker at alt går pent og pyntelig for seg, er dette ikke filmen for deg. Det er en del sterke scener underveis av litt bestialsk art, som man kan bruke pute på om man ikke liker den slags. Men for alle oss andre som tåler slikt, er dette en prikkfri film som gir meg en spenstig filmopplevelse.

Se om film er på streaming:

- Lawless - Tøff i trynet, fort glemt
- The Proposition - Styggvakker, mørk og dyster western

- Meget sterkt og dystert om dommedag.

16.08.2011 sier Pål Frostad: Helt enig med deg Massiss. Og de fleste har jo også gitt denne filmen ganske gode anmeldelser. Anbefaler deg og andre også å lese boken om du ikke ha fått med den. Jeg digger alltid å lese bøker å se filmene på nytt, da får en alltid maksimalt ut av filmen når man ser den ;)
16.08.2011 sier Massiss: Har sett filmen 4 ganger, og er anda ikke lei. Anbefaler på det sterkeste! Ikke hør på alle de andre anmeldelsene!
17.01.2011 sier ffuser: Det er meningen også. Man får ikke forklart en døyt i boken heller. Man har bare en rekke antagelser. Man vet jo heller ikke hvor mye våre karakterer vet om verdenen og hva som har skjedd. Men jeg synes filmen var ganske tro mot boken og det likte jeg. God film og en god bok ;)
17.01.2011 sier Andreas Strømmen: Huff.. Satt igjen med for mange spørsmål enn svar ettar å ha sett denne filmen.
28.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, jeg er for så vidt enig med deg der. Da skal jeg prøve på det :)
28.07.2010 sier Pål Frostad: Jeg synes nesten alltid at det å lese boken er mest givende før man ser filmen. Boken er svært god og passer godt som en starter til filmen :)
27.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hadde veldig lyst til å se denne da den gikk på kino, men hadde ikke penger. Kommer sikkert til å skaffe med den snart på DVD, for dette virker jo veldig forlokkende. Har for så vidt lyst til å lese boka og. Anbefaler du å lese den før man ser filmen?

• The Road
  • Aftenbladet.no