Anmeldelse av 3:10 to Yuma, amerikansk film fra 1957

Action, Eventyr, Drama, Thriller, Western Spilletid: 92 minutter

Psykologisk og intens westernspenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.07.2010]

Vi befinner oss på 1800-tallet i den ville vesten. Ben Wade og hans fryktfulle raner en hestetransport. Dan Evans er ute å ser etter budskapen sin sammen med sine barn, og blir vitne til ranet og drapene under ranet. Wade lar Evans være i fred, men tar hestene hans så han ikke skal ri rett til sheriffen. Ben og gjengen drar rett til nærmeste småby. Der forteller de om ranet og drapene, men de legger inne en løgnhistorie om at det er tre store menn på hvite hester som er synderne. Wades gjeng drar raskt videre mot grensen til Mexico imens Wade selv blir igjen i byen fordi han er litt betatt av bardamen. Evans avslører ham da han kommer til Salonen og Wade blir tatt til fange. Evans mangler penger og blir nødt til å ta jobben med å frakte Wade til fangetoget for 200 dollar. Det blir et nervepirrende fangeforhold da Wades gjeng er ute etter å frigi ham før han blir sendt på 3:10 toget til fengselet i Yuma...

Som liten digget jeg Western-filmer, men denne filmen hadde jeg ikke fått med meg. Husker en sommer tidlig på nittitallet. Da fikk jeg lov å være lengre oppe å se Westernfilmer på NRK som var eneste TV-kanal den gangen. Det er noe eget med westernfilmer og dette er en fra grumtiden. Den er også skapt i sort hvitt, uten at det setter noen demper på stemningen. Dette får fram den gode westernfealingen og er en meget god og gammeldags westernfilm slik man nesten ikke lager lenger. Unntaket er nok nyinnspillingen av filmen fra 2007 med Russell Crowe og Christian Bale.

Filmen har en mystisk og lunefull stemning over seg. Man blir aldri helt trygg på karakteren, Ben Wade, som virkelig er en ulv i fåreklær. Det er overraskende mye spenning i filmen og jeg blir bra engasjert underveis i filmen. Faktisk mye mer engasjert enn jeg haddet trodd på forhånd. Konseptet i filmen er meget fiffig. Det å holde en så farlig mann fanget er neimen ikke lett når man har så få hjelpemidler. Det er nesten som å se Hannibal Lecter i Nattsvermeren. Wade føles kanskje ikke like farlig, men han er farlig nok og har en mektig evne til å få sine fangevoktere til å føle seg utrygg. Hovedpersonen Evans vet aldri helt hvor han har røveren, Wade.

Glenn Ford spiller den karismatiske og sjarmerende skurken Ben Wade. Det gjør han meget solid. Dette blir riktig så minneverdig med Ford i denne rollen. Van Heflin spiller også godt og er perfekt i rollen som familiefaren Dan Evans. Han tar oppdraget med å vokte over Ben Wade, fordi han sårt trenger penger. Skuespillet er stort sett bra i de andre rollene, utenom en Marshal som er litt tegneserieaktig karakter, men han ødelegger heldigvis ikke for mye.

Dette er en aldri så liten westerngodbit. Filmen er ikke noe mesterverk, men den gjør inntrykk på meg. Dette er psykologisk krigføring på høyt plan. Jeg kan skjønne hvorfor Hollywood ønsket å gjøre en ny versjon av denne filmen. Alt er superspennende på slutten. Handlingen og spenningen bygger seg fint opp gjennom hele filmen. Nå liker jo jeg godt gamle filmer, men dette føler jeg også hadde vert en god film for de fleste også. Handlingen er ikke så treg i denne filmen og den er heller ikke så lang med sine enkle 88 minutter spilletid. Musikken er også herlig og jeg nynner faktisk med på sangen som starter og ender filmen. Dette er sjarmfullt, elektrisk og intenst til tusen og en film jeg vil virkelig anbefale alle å se.

- 3:10 to Yuma - Storartet psykologisk westernspenning

• Qwipster.net
  • Austin Chronicle
  • Classicfilm.about.com

Columbia Pictures Corporation

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»