Anmeldelse av American Beauty, amerikansk film fra 1999

Drama Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 15 år

Amerikanske forstadshemmeligheter

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 28.07.2010]
Ting er ikke som det ser ut til å være i dette velgjorte dramaet.

Vi blir presentert for en typisk amerikansk forstad og en like typisk amerikansk familie. Mannen i huset er en lavmælt tøffel av en kontorarbeider hvis daglige høydepunkt er morgenrunken i dusjen. Kona hans er en plastisk fantastisk eiendomsmegler som er mer opptatt av å ha finere møbler enn naboene enn av noe annet. Dattera deres Jane er en high school-elev som føyer seg etter mengden, og kanskje aller mest etter sin modellvenninne Angela. Men ting forandrer seg idet de får nye naboer i Fitts-familien. Snart skal det vise seg at det aller meste er helt annerledes enn hva det ser ut til...

Jeg skal innrømme det med én gang: jeg er ganske svak for filmer som på en troverdig måte greier å avdekke hemmelighetene til hverdagsmennesker gjennom å avsløre at de er like sære, syke og unike som alle andre, til tross for at de på et overflatenivå gir inntrykk av at de ikke er noe spesielt. Denne filmen gjør dette helt sinnssykt godt, altså! Nesten som et slags påskeegg, blei jeg i tillegg overraska over filmen i seg sjøl, fordi den var så totalt annerledes fra hva jeg hadde forventa. Men det hele er så klart godt hjulpet av et lekkert utvalg skuespillere. Kevin Spacey er alltid en fryd å se på film, og han portetterer hovedpersonen Lester med sjarm, varme og komikk. Men verdt å nevne er òg Chris Cooper som en macho U.S. marine officer, og som ikke er nådig mot sin underlige sønn Ricky.

American Beauty er i det hele tatt et jevnt over veldig vellykka drama. Til tross for at det egentlig ikke er så mye ytre handling her, blir det aldri kjedelig, og det er en god og dynamisk balanse mellom gravalvor og humor. Det er en manglende siste gnist som holder meg fra å la den score toppkarakter, uten at jeg greier å sette fingeren på nøyaktig hva, men dette blir uansett en solid femmer fra min side og ei varm anbefaling!

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- Veien til fortapelse - Mafiafilm med Hanks som 'bad guy'

- Storartet drama om glansbilder

13.07.2012 sier Jacob: God anmeldelse. Fantastisk spilt av Spacey. Usikker på om jeg lander på fem eller seks på terningen!
21.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg ga jo denne en femmer da jeg anmeldte den, men jeg har faktisk begynt å revurdere det, og lurt på om jeg kanskje ikke heller burde ha gitt en sekser i steden. Det er jo gjerne sånn at filmer blir bedre etter at de har fått sunket litt inn, og American Beauty er jo så godt som perfekt.
21.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Er det virkelig 11 år siden allerede....husker godt jeg så den, men nå fikk jeg lyst å se den om igjen! :-)
28.07.2010 sier Pål Frostad: Jeg kjøpte denne filmen i dag på platekompaniet for en god pris. Det er veldig lenge siden jeg så filmen på kino, og du frisket opp i filmen for meg, så nå gleder jeg meg virkelig til å se den ;)

• American Beauty
  • Filmhjerte.blogg.no