Anmeldelse av Predators, amerikansk film fra 2010

Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Skuffende gjensyn

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.08.2010]
Produsent Robert Rodrigues skriver et nytt kapittel i Predator universet med denne filmen. Adrien Brody spiller Royce som går i spissen blant en gruppe elitekrigere som oppdager at de er plassert ut i jungelen på en fremmed planet, som bytte. Med unntaket av en vanæret lege, er de alle kaldblodige, dødsdømte leiemordere skal det vise seg. Systematisk blir de jaget og eliminert av en ny generasjon Pradators.

Hele 26 år har gått siden den originale ’Predator’-filmen kom med Arnold Schwarzenegger i hovedrollen. I dag har Adrien Brody tatt hans plass som den ledende hovedkarakteren, en ikke akkurat lik arvtaker kan man trygt si. Brody må helt tydelig både ha pumpet jern som en gal og operert stemmebåndene i det siste for å passe inn i denne rollen. Aldri tidligere har man vel hørt ham med dypere stemme, noe som for øvrig ikke passer ham i det hele tatt. Mulig han prøver så godt han kan, men noen actionhulk blir han nok aldri. Ellers møter vi på en gjeng bestående av den tradisjonelle kvinnelige hardhausen, ei dame som selvsagt er meget selvstendig og hissig mot alle andre, den obligatoriske mørkhudede, idioten som leker opprørsk, og en haug resterende mannskarakterer for å krydre litt til. Én etter én dør de, uten at man blir særlig overrasket over dette.

Det hele starter imidlertid ganske bra. Første halvtime gir rom for både spenning, action og ubesvarte spørsmål, man riktig koser seg i stolen her! Spenningen opprettholdes nemlig så lenge vi ikke vet hva som truer, så langt så bra. Etter hvert som handlingen utspiller seg blir det imidlertid mer og mer synlig at filmen ikke makter å heve verken spenningen eller vårt engasjement med karakterene nevneverdig. Uten å røpe for mye, sitter man til slutt igjen med en klar følelse av lavbudsjettsinntrykk. Enkelte scener er riktig så ille, det ser rett og slett FOR falskt og pålagt ut! Blander man oppi en haug med ubesvarte spørsmål rundt handlingens mange ulogiske sider, ja så sitter man igjen og rister litt på hodet…!

Svakheter til tross, som actionfilm funker det da sånn passe. En del interessante paralleller mellom Predatorene og menneskerasen, blant annet de stygge likhetene mellom dem, vold og mangel på godhet og så videre, er for så vidt ganske trist passende. Er mennesker på sitt verste noe bedre enn predatorene, sånn egentlig liksom?!

Like kald og følelsesløs som de farlige rovdyrene er, føles filmen som helhet også. Når heller ikke karakterene engasjerer noe særlig, effektene virker billig og åttitalls, og handlingen irriterende hullete, så blir jo resultatet heretter. ’Predators’ blir slik dessverre veldig lik de to ’Alien vs. Predator’-filmene, litt underholdende, men fort glemt.

- Predator - Varierende sci-fi skrekk om velkjent drapsmaskin
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste

- Metallica Through the Never - Halvfungerende lang musikkvideo fra Metallica

- Grei underholdning som begynner veldig lovende
- Ikke så verst sci-fi-action

07.11.2010 sier Andreas Strømmen: Denne filmen minte meg mer om en komediefilm, enn actionfilm o.0

• Predators
  • Romerikets Blad