Anmeldelse av The Man Who Wasn't There, amerikansk film fra 2001

Thriller, Kriminal, Komedie, Drama Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Lavmeldt elendighet med den usynlige mannen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2010]

Vi befinner oss i USA i etterkrigstiden. Ed Crane er en fåmeldt frisør. En dag kommer det inn en kunde hos Crane, ved navn Creighton Tolliver, med en flott forretningside. Det er bare det at han trenger kapital og Crane tenker igjennom hvordan han skal skaffe penger til å være med som partner med Tolliver. Plutselig kommer Crane opp med ideen om skrive et brev til hans kamerat Big Dave, for å presse ham for 10 000 dollar. Hvis ikke vil det bli kjent for alle at han står i med konen til Crane. Når han setter planen ut i livet får han sine 10 000, men etterspillet ble mye mer alvorlig enn han hadde planlagt...

Da jeg så denne filmen var den i sort-hvitt. Jeg husker at filmen gjorde stort inntrykk på meg da jeg så filmen på kino. Det var noe lavmeldt og interessant ved filmen. Denne gangen så jeg filmen i farger og det gjør ikke filmen noe bedre, jeg tror nesten jeg likte den bedre i sort-hvitt. Det fordi det passet filmen så godt. Fargene gav ikke noe nytt til filmen og hovedrollefiguren så nesten enda mer usynlig ut uten farger.

Coen-brødrene står bak 'The Man Who Wasn't There'. Det vil si at de begge har vært med på å utarbeide manus. Imens Joel Coen står for regi, er det Ethan Coen som er produsent for filmen. De klarer det mesterstykket å alltid lage interessante filmer. Fra før står bak store mesterverk som 'Fargo' og 'No Country for Old Men'. 'The Man Who Wasn't There' er også blitt et minneverdig filmprosjekt. Den er veldig annerledes og har et fint Coen-preg over seg. De øser ut med all sin filmekspertise og produktet er blitt veldig gjennomført i alle ledd. Dette er ikke et mesterverk og ikke blant det ypperste de har laget, men det er framdeles en veldig god film. Den føles ganske intens og interessant når den stormer som verst.

Når det gjelder plottet i filmen snakker jo tittelen nesten for seg selv. Dette handler om en mann som nesten ikke merkes av sine omgivelser. Han er der riktignok men det føles som han nesten ikke er tilstede. Han er også meget likegyldig til nesten alt. Til og med til hans eget ekteskap. Han er også kald og rolig som graven når ting skjer rundt ham. Det er interessant å se en oppleve en slik rollefigur som virker så annerledes alt annet man har sett i hoevdroller fra før av på film. Handlingen i filmen ganske så mørk igrunnen og man dette er nok inspirert av film noir-sjangeren også.

Filmskaperne har klart å skrape sammen et godt skuespillercast. I spissen og i hovedrollen finner vi Billy Bob Thornton. Han spiller veldig overbevisende i denne filmen og klarer å sette et visst personlig preg på rollen. Han blir liksom denne frisøren og han passer utrolig godt inn i filmen som den 'usynlige' mannen. Skuespillet er stødig i resten av filmen også. I de andre rollene finner vi navn som Frances McDormand (Fargo og Short Cuts), Michael Badalucco (Du har mail og O Brother, Where Art Thou?), James Gandolfini (Sopranos), Jon Polito (American Gangster og Miller's Crossing) og Scarlett Johansson (Lost In Translation og The Prestige og The Island).

Dette er blitt en veldig spesiell film. Jeg føler at jeg sitter igjen med noe selv etter å sett den. Det til tross for at det nesten bare er sorg og elendighet. Alt er gjort med en stil og en kunstnerisk touch som man legger merke til. Fotoet er også meget flott gjennomført og det gjør at dette blir nær en nytelse å se på. Liker også godt at jeg aldri vet helt hvordan dette vil ende. Det kommer overraskelser rundt hver sving. Dette er en fascinerende 'elendighetsfilm', der alt går til skogen. Alt passer så glimrende inn med tittelen på filmen. Det gjør at jeg fremdeles opplever dette som en dugenes film.

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Barton Fink - Stødig av Coenbrødrene, men ingen mesterverk
- Miller's Crossing - Gangsterfilm med en underholdende historie
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Blood Simple - Coenbrødrenes første film er stødig

07.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg har hatt kjempelyst til å se denne etter at jeg så den scena med Måneskinnssonaten i bakgrunnen i en skoletime en gang, og det at du snakker varmt om den, gir meg ikke noe mindre lyst. Jeg visste forresten ikke at man kunne se den i farger og.

• The Man Who Wasn't There

USA Films, Working Title Productions