Anmeldelse av Kommandør Treholt & Ninjatroppen, norsk film fra 2010

Action, Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 11 år

Forfriskende annerledes!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 12.08.2010]
I ’Kommandør Treholt & Ninjatroppen’ får vi servert den ”sanne” historien om hvordan Arne Treholt og hans tropp med ninjaer berget Norge under den kalde krigen. I 1983 oppdager Ninjatroppen at Skyggeregjeringen, som skal ta over makta ved krise og krig, planlegger statskupp i fredstid. Treholt og ninjaene ser kun én løsning: å gi dem alle en god runde svølk! ’Kommandør Treholt & Ninjatroppen’ er en actionfilm fra vår nære forhistorie, som viser at ikke alt forløp slik de fleste tror.

Det er ikke akkurat hverdagskost vi blir servert med ’Kommandør Treholt & Ninjatroppen’. Med et filmatisk uttrykk i 70- og 80-talls kulør, både i bilder, klær og farger, skapes et univers, med nærmest som en tegneserieaktig følelse filmen igjennom. Andre nærliggende sammenlikninger må være action- og science fiction-serier fra 70/80 tallet, hvor både det amatørmessige og lettvinte spesialeffekter var svært så synlige ingredienser. I en annen sammenheng ville slikt vært flaut og dårlig, men i ’Kommandør Treholt…’ er alt dette bare sjarmerende, morsomt og spennende gjort!

Den lite troverdige og helt ville historien er både leken, snodig og vittig på en gang. Den oser fantasi, kreativitet og kjærlighet fra folkene bak produksjonen, noe som virkelig synes på sluttresultatet. Det eksperimenteres ikke bare med det visuelle uttrykket, som både er fargerikt, nedtonet og blandet i de forskjellige scenene, men også historien spiller på både virkelige og mindre virkelige fakta, alt blandet sammen i en uforglemmelig røre. Man sitter nærmest igjen med en følelse av at man har sett en bortkommen Olsenbanden-film, bare mye mer frika, villere og særere forstås.

’Kommandør Treholt & Ninjatroppen’ er et virkelig friskt pust av en film. Den er lekende og befriende alternativ til norsk film å være. Ære være den/de som har fullført dette prosjektet fra A til Å, for dette vil vi har mer av innen norsk film! Vil du ha en annerledes filmopplevelse, hvor handlingen er lagt til Oslo og hvor diverse kjente faktiske hendelser blir behandlet på en fantasifull og alternativ måte, både innholdsmessig og audiovisuelt, ja så prøv deg for all del på denne!

- En kommende kultklassiker?

24.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Har vurdert å se denne på kino. Jeg veit liksom heller ikke helt hva jeg skal forvente, og sånn sett blei det jo litt klarna opp i gjennom anmeldelsen din. Men som du sier, er det et så klin kokos konsept at man må nesten bare se det før eller siden uansett.

• Kommandør Treholt & Ninjatroppen
  • iTromso
  • Folkebladet.no
  • Øslandsposten
  • Tønsberg Blad
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Film&Kino

Tordenfilm AS

«Rashomon - Demonenes port»