Anmeldelse av Staying Alive, amerikansk film fra 1983

Drama, Musikal, Dans Spilletid: 93 minutter

Helt okei dansefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2010]

Fem år er gått siden vi møtte Tony Maneros sist. Nå forsøker Tony å bli danser på Broadway. Det blir hans største utfordring noensinne å skulle leve av dansingen. Han har også noen damer han legger seg etter. Blant annet den unge og pene gode danseren Laura, men også eksen Jackie er noe som fenger. Det blir litt av et drama på scenen når Tony og de to danseflørtene hans kjemper om roller sammen. Et slikt trekantdrama er ikke alltid like lett å håndtere på det profesjonelle dansegulvet...

Om du lurer så er jeg egentlig ikke noen dansefilm-mann, ikke det at det er noe galt å være det, men liker å oppdatere meg på nye områder innenfor film og derfor ble det dansefilm på meg i kveld. Det siste året har flere dansefilmer stått på mitt filmprogram som 'Grease', 'Saturday Night Fever', 'Dirty Dancing', 'Flashdance' og denne. Det minner meg også på at jeg bør få sett 'Fame' som også var popp en gang i tiden. 'Staying Alive' er oppfølgeren til den suksessfulle ‘Saturday Night Fever’ fra 1977. Etter som sagt ha sett den første filmen nylig, var det med friskt mot at jeg satte meg ned for å se ‘Staying Alive’ også. Jeg liker alltid å få med meg oppfølgere til filmer. Det er alltid spennende å se hvordan filmselskapene velger å fortsette en populært filmhistorie.

Rergissøren er ingen ringere enn Sylvester Stallone. Ja, du hørte riktig, det er brumlebassen som figurerte i alle Rockyfilmene. Det er litt rart at han skulle stå bak en slik dansefilm. Han tar seg både av regien og manuset for filmen som han skrev sammen med Norman Wexler (som var med på manuset til den første filmen). Dette er dessverre en film der manus og regi er litt tamt utført. Det beste med filmen er helt klart musikken. Der får du flere pulserende sanger fra Bee Gees. Men også Sylvester Stallones bror, Frank Stallones, utmerker seg med den store hitten ‘Far From Over’. Likevel er det ikke helt like minneverdig som i den første filmen.

John Travolta tar nok en gang på seg rollen som Tony Manero. Det var en rolle han ble Oscarnominert for i den første filmen. Siden denne filmen ikke er stort å skryte av, blir også Travoltas prestasjoner satt til side. Han klarer ikke å oppnå samme magien som han presterte i den første filmen. Vi føler Tony Manero og er han er veldig annerledes enn i første film. Det kan jo komme av at han er blitt litt eldre, men jeg føler ikke vi kjenner helt igjen den Tony Manero vi husker så godt fra den første filmen. Travolta er et fint midtpunkt og dette kunne kanskje blitt enda dårligere uten ham. Han skal i alle fall ha for at han er veldig flink til å danse. Rollene som Tony Maneros damer blir spilt av Cynthia Rhodes som vi kjenner fra kjente dansefilmer som Flashdance og en av birollene i Dirty Dancing. Den andre damen er Finola Hughes som spiller Tonys store kjærlighet i filmen.

Denne filmen blir litt tam i lengden. Jeg bryr meg ikke like mye om rollefiguren, Tony Manero, som man gjorde i første film. Dette er også et dansedrama, men denne gangen nesten helt uten magi. Den første filmen traff en nerve i publikum verden over. Det er ikke oppfølgeren i nærheten av å gjenta. Selv ikke dansescenene blir særlig minneverdig. Da satt all discoen i ‘Saturday Night Fever’ som en kule i forhold. Det føles som om filmskaperne fyller filmen med dansescener der filmen mangler handling, men blir det ikke nødvendigvis god film av. 'Staying Alive' føles også som en slett oppfølger og en helt annen film enn sin forgjenger. Det er vel og bra at man forsøker å gjøre nye ting i oppfølgere, men dette ble kanskje litt for stort sprang. Her må jeg nok ta fram ljåen og slakte filmen. Dette er dårlig og slipper unna eneren såvidt. Jeg ender opp på en helt grei toer på terningen.

- The Expendables - Action av godt gammelt merke
- Rambo - Folkemord i Burma, på Hollywood-budsjett.
- Rocky Balboa - Bedre enn man skulle tro
- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren