Anmeldelse av Laputa - Himmelslottet (Tenkû no shiro Rapyuta), japansk film fra 1986

Animasjon, Action, Eventyr, Familie, Sci-Fi Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 9 år

Fascinerende eventyr med sci-fi-vri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2010]

Pazu er en foreldreløs gutt som jobber hardt for føden. En dag svever en vakker jente ved navn Sheeta ned fra himmelen og inn i hans armer. Hun har en mystisk krystall rundt halsen som gløder med et blåaktig skjær. Denne krystallen er det flere som vil ha kloa i og både det militære og noen pirater er ute etter krystallen for å finne det myteomspunnede himmelslottet, Laputa. Pazu og Sheeta befinner seg da midt oppi et kappløp om å finne Laputa og avsløre dets hemmelighet...

Bak filmen finner vi den Oscarvinnende Hayao Miyazaki. Han kalles også for Japans Disney, og har med denne filmen skapt et fantastisk eventyr som selv voksne kan fascineres av. Tegningene er veldig flotte og de holder et meget høyt nivå. Dette er helt i særklasse og mye bedre enn mye annet som er laget på samme tid. Universet som vi dykker ned i er originalt og kreativt skapt.

Hvis du lurte så er dette gjort i Anime-stil med færre bilder i sekundet, noe som er veldig kult bare man blir vant til stilen. Miyazaki står selv for manus og regi og det gjennomfører han på et glimrende vis. Han viser at han er en av de ypperste animatørene som verden har avlet fram.

Dette er en historie som jeg elsker å følge. Det er nesten bedre jo mindre man vet om det på forhånd. Jeg visste ingenting om filmen og ble helt fascinert av det jeg fikk oppleve. Vi får en flott historiefortelling som bygger seg veldig solid opp mot den store finalen. Jeg liker også at man ikke vet helt hvem man skal kunne stole på, som skaper en fin dynamikk i historien. Vi kan man med andre ord ikke vite hvem som er de gode og onde, før de virkelig avslører seg.

Miyazaki er en fantastisk historieforteller og dette er også veldig bra. For min del falt dette virkelig i smak, men så skal jeg jo også nevne at jeg ikke har sett en eneste dårlig film fra Miyazaki ennå. Han er en av mine helt klart ynglinsgregissører og gjør sine saker svært minneverdig. Dette er også en film jeg elsket å se og som jeg anbefaler på det varmeste. Den har både action, eventyr og litt sci-fi med på kjøpet. Dette er med andre ord en liten godtepose som bare venter på å bli åpnet. En soleklar femmer blir kastet på terningen for noe som virkelig begeistrer både liten og stor.

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

- Filmen om himmelslottet fenger

24.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jaaaa, Laputa er fiiin! :D (til tross for at tittelen betyr "hora" på spansk, haha!)
24.08.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne skal jeg se! I tillegg til alle de andre Miyazaki-filmene, de er jo helt fantastiske alle sammen. Foreløpig har jeg bare sett Porco Rosso, Chihiro og Heksene og Ponyo, men alle skal sees! Håper de kommer ut på blu-ray og i samleboks etterhvert....

• Laputa - Himmelslottet

Japan