Anmeldelse av Kommandør Treholt & Ninjatroppen, norsk film fra 2010

Action, Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 11 år

En kommende kultklassiker?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2010]

Alle kjenner navnet Arne Treholt og vi vet at han raste i media på 1980-tallet etter å blitt siktet for spionasje for KGB. Denne filmen tar deg med til det arbeidet norgespatrioten Arne Treholt bedrev som leder av Kong Olav sin personlige ninjatropp. De har i oppdrag å beskytte de norske livslovene...

Jeg hadde virkelig sett fram til denne filmen. I mine øyne så den på forhånd ut som den mest interessante filmen innenfor norsk film i 2010. Jeg hadde selvsagt skyhøye forventninger, men etter å ha sett hva pressens dom ble over filmen var jeg jekket ned et par hakk. Likevel hadde jeg håpet om at jeg ville elske det jeg fikk, og at den kanskje bare var litt for sær for folk flest. Og selv om jeg hadde sugd til meg mye materiale om filmen på forhånd visste jeg ikke hva jeg gikk til. Dette er en av de få filmene som bare er en overrumpler deg helt.

Den begynner med en nyhetssending der Treholdt pågripes. Nyhetssendingen blir vist på en tv-skjerm slik vi fikk det på 1980-tallet. Det med den nostalgiske TV-følelsen var en utrolig kul effekt som man benytter også flere steder i filmen. Filmen har også med Kong Olav og det er jo utrolig bare å finne på å ha med en slik karakter. Det er jo nesten ingen som husker hvordan han var i offentligheten i likhet med Treholt. Det er også flust med andre bra og sære karakterer som gjør filmen. Også dette med å ha med en ninjatropp og alt det byr på er også et sjakktrekk i filmen som gjør filmen passe bisarr. Jeg legger også merke til at det litt retroaspektet med filmen der den forsøker å framstå som om det skulle være autentiske opptak. Dette gjør også filmen mer original.

Ikke alt er bare fryd og gammen med denne filmen. For det første er den jo meget sær i sin stil og den klarer ikke alltid helt å bestemme seg for hvilken sjanger den ønsker å operere under. Filmen veksler mellom parodiske klisjeer, livsvisdom og en litt dokumentarisk stil. Du skulle kanskje tro at noe slikt kunne bli dynamitt, men vi får ikke helt den sprengladningen jeg hadde håpet på. Konseptet er utrolig kult og nytenkende, men historien føles ofte litt usammenhengende og rotete. Det gjør at jeg ikke alltid blir like engasjert i det som skjer. Filmen begynner dog meget bra men klarer ikke å bygge opp god nok spenningskurve fra midten og utover. Det gjør at filmen får et litt suppeaktig preg over seg. Mot slutten så jeg faktisk litt på klokken og lurte på om det hele snart var over. Og det til tross for at dette var en veldig kort film, med sine bare knappe 80 minutter spilletid.

Filmen prøver jo også å vise hva som skjedde rundt pågripelsen av Arne Treholt og episoden rundt bildene der han ble fotografert sammen med høytstående KGB-medlemmer. Men filmen er nok litt for tullete i sin stil til å være noe forklaring, annet enn at den faktisk kommer med et godt argument som: om han var en spion, ville han aldri beveget seg på åpen gate i prat med med KGB. Det er selvsagt mye som er litt rart i Treholt-saken og det forsøker filmen litt å spekulere i. Arne Treholt selv har gått god for filmen. Det fordi den ikke svekker hans gode navn og rykte, for filmen farer fint med ham.

Blant skuespillerne for filmen er det satset på mange nye fjes i kombinasjon med anerkjente filmskuespillere. I hovedrollen som Arne Treholt finner vi Mads Ousdal. Han passer veldig godt i den rollen, og ligner jo til og med en del på Treholt. Trond-Viggo Torgersen spiller Kong Olav og gjør sakene ubetalelig. Han gjør Kongen folkelig og personlig, men forsøker ikke å gjøre noe parodi på ham eller etterligning, det er mer bare hans versjon av hvordan Kong Olav kunne vært på privaten. Jon Øigarden har vært mye i vinden i det siste og her spiller han den noe rare Otto Meyer som er en slags konkurrent og fiende av Arne Treholt. Dette løser han på snodig vis og spiller en rolle som er så 'speisa'. I andre roller treffer vi Linn Stokke og Terje Strømdahl, og en har også satset på litt nye fjes i blant annet Øyvind Kjeksrud, Amund Maarud, Martinus Grimstad Olsen og Henrik Horge.

Hva er så dommen? Joda, dette er helt klart annerledes enn jeg hadde trodd. Filmen innfridde på visse punkt, men klarte ikke å underholde meg nok til å synes dette var helt genialt. Jeg plukker likevel fram fireren fordi dette er så vågalt og innehar et meget snedig konsept. Dette er annerledes alt annet du har sett fra før, men jeg ser at dette nok ikke er en film som vil passe godt på massene: Til det er den er alt for sær. For oss som har opplevd 1980-tallet var dette utrolig bra nostalgi til tider. Jeg lengtet nesten litt tilbake til den flotte og spente tiden som fulgte med den tiden. Det er jo også mye action i filmen, men disse scenene kunne vært enda litt mer gjennomført kule. Selv om jeg ikke var med hele veien og likte alt denne filmen forsøkte seg på, er det en film jeg ikke angrer på at jeg så. Den er såpass kul at jeg må si at jeg liker den og kommer nok til å se den om igjen senere. Dette er helt klart en film som er materiale for å kunne bli en kultklassiker og det er bare fremtiden som vil vise om det skjer. Om du føler deg passe sær vil nok dette være en film du bør se.

- Forfriskende annerledes!

24.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Har vurdert å se denne på kino. Jeg veit liksom heller ikke helt hva jeg skal forvente, og sånn sett blei det jo litt klarna opp i gjennom anmeldelsen din. Men som du sier, er det et så klin kokos konsept at man må nesten bare se det før eller siden uansett.

• Kommandør Treholt & Ninjatroppen
  • iTromso
  • Folkebladet.no
  • Øslandsposten
  • Tønsberg Blad
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Film&Kino

Tordenfilm AS

«Rashomon - Demonenes port»