Anmeldelse av The Expendables, amerikansk film fra 2010

Action Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Action av godt gammelt merke

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.08.2010]
En gruppe leiesoldater får i oppdrag å infiltrere et søramerikansk land og styrte en hensynsløs diktator. Et stykke inne i oppdraget skal ting vise seg å ikke være som det ser ut til, og snart befinner de seg i et nett av livsfarlige allianser, bedrageri og forræderi. Ikke nok med uventede vendinger i oppdraget, noe er i tillegg også ute etter å tilintetgjøre The Expendables.

Med en rolleliste man skal lete lenge etter i actionfilmens historie, blir vi med den ene actionhelten etter den andre på fartsfylte oppdrag. Det må kunne kalles intet mindre enn en sensasjon at regissør Sylvester Stallone har klart å samle alle disse navnene i én og samme film. Både ham selv, Statham, Lundgren, Li, Rourke, Willis og Schwarzenegger er med, skjønt ikke alle i like store roller, akkurat dét hadde vel ikke vært fullt mulig uansett. Nettopp kjempenes konkurrerende omdømme som kjente actionskuespillere og ”fiender” er da også noe som blir gjort morsomme poeng ut av. Og nettopp liknende humor har filmen også en del av.

Filmen tar sin tid å komme i gang, men dette på grunn av karakteretableringer og presentasjoner, noe som slik sett veier opp for denne treigheten. Dette kan også roses for ikke å forhaste seg frem mot de voldsomme actionscenene, men heller spare det beste til slutt. Når det gjelder nettopp actionscenene, ja så er disse sånn både/og. Flere enkelte scener hvor det ligger an til heftig action er både uten nerve og spenning. Andre scener er igjen både heftige og imponerende. Filmen kunne slik med hell fint kuttet ut flere av de antydende action- og slossescenene, uten å bli for platt.

Sannheten er, at uten alle disse legendariske actionheltene på rollelista, ville ’The Expendables’ bare blitt som hvilken som helst vanlig amerikansk actionfilm å regne. Verken handling eller karakterer er særlig oppfinnsom, så Stallone klarer ikke å tilføre noe særlig nytt med sin film. Man kan også spørre seg om enkelte ting er gjort bevisst teit eller morsomt, som for eksempel når Dolph Lundgrens navn, ’Gunnar’, blir uttalt ’gunner’. Dette kan man velge å le med eller av, alt ettersom.

’The Expendables’ skal ha ros for å ha samlet bransjens aller største navn, og det i en helt greit fungerende actionfilm. Det er utvilsomt morsomt å se disse samlet slik. Det er macho og harry, fartsfylt, totalt urealistisk og Stallone selv ser ikke ut i måneskinn, men hva gjør vel det når det hele er av et så godt gammelt action-merke, i dobbel forstand!

- The Expendables 3 - Unge og gamle i skjønn forening
- The Expendables 2 - Svært underholdende voldsepos

- Rambo - Rambo tilbake fra pensjonisttilværelsen
- Rocky Balboa - Bedre enn man skulle tro
- Rocky 4 - Typisk action fra Stallone og Dolph Lundgren
- Staying Alive - Helt okei dansefilm
- Rocky 3 - Nostalgisk 80-tallsaction med Stallone og co
- Rocky 2 - Fortsetter boksesagaen

- Hardbarka action med de tøffe gutta
- Tøft med stor T

04.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Haha! Jeg hadde jo egentlig ikke planlagt å se den på kino i det hele tatt, men så var jeg i Oslo i helga, og tenkte jeg måtte utnytte gode kinoer mens jeg hadde sjansen. Bor i Bø, og kinoen her er stakkarslige greier, både lyd- og bildemessig og når det gjelder filmutvalg. Og så var billettprisen på The Expendables en av de laveste, og jeg hadde jo hørt for det meste positivt om den, så jeg tenkte hvorfor ikke. Og jeg hadde helt ærlig heller ikke forventa at jeg kom til å like den så godt som jeg gjorde! Blei skikkelig positivt overraska, altså! Jeg mener, det er jo ikke bra film, sånn helt egentlig, men underholdende film er det i veldig stor grad. Og hehe, takk for innvielsen ;)
04.10.2010 sier Pål Frostad: Først ble jeg litt overrasket over at du hadde sett denne filmen. Og jeg var mildt sagt spent på hva du kom til å skrive i din anmeldelse. Jeg ble oppriktig talt glad da jeg leste denne omtalen. Hadde ikke forventet at du ville like den så godt som du gjorde. Det hørtes til og med ut som om du faktisk likte den bedre enn meg, jammen ikke verst Nattfall. Du er herved tatt inn i ed som en av gutta ;)
09.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hahaha, en oppriktig koselig anmeldelse. Jeg tviler på at jeg gidder å få med meg dette på kino, men som du sier; med et sådan skuespillerensemble, er det jo bare dømt til å bli kjempetøft og überharry.
24.08.2010 sier Tore Andre Øyås: Ja du må se denne, ikke hver dag man får servert dette liksom! ;-)
24.08.2010 sier Jacob: Skal lese omtalen etter jeg har sett filmen, men gleder meg!

• The Expendables
  • StudVest