Anmeldelse av United, norsk film fra 2003

Komedie, Romantikk Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: Alle år

Romantisk komedie for begge kjønn

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
"United" handler om Kåre - en fyr på vestlandet som alltid har hatt to store drømmer: Gifte seg med verdens fineste dame og å bli proff i Manchester United.

Norsk film gjør det bra om dagen, og United skiller seg ikke ut. Håvard Lilleheie gir oss en god og sjarmerende tolkning av Kåre, vår helt med to lidenskaper; fotball og dama. De som har sett ham før i "U" kjenner nok igjen stilen, men det setter ingen demper. Henrik Mestad som ukrainsk fotballtrener er uforglemmelig, jeg gledet meg til hver eneste scene.

Dessverre er det ikke bare fryd og gammen. Magnus Martens debut både som manusforfatter og regissør er dessverre ikke helt vanntett. For det meste får vi servert kjappe og sjarmerende scener, men av og til blir det for banalt. Sluttresultatet kunne godt ha blitt litt bedre med litt mer jobb fra Martens' side, men United får absolutt godkjent.

- Arme Riddere - Rølpete morsomt og blodig

• Filmanmelderen.no
  • Bergenpuls
  • Trondheimpuls

Zentropa Entertainment, Produksjon 4 1/2

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»