Anmeldelse av Dexter - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2007

Mysterie, Thriller, Drama, Kriminal

Dexter - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2010]

Sesongen fortsetter der den forrige sluttet. Dexter er tilbake som både kriminaltekniker og seriemorder. Men noe er annerledes. Han har begynt å miste litt av grepet og sliter med å komme igang igjen etter hans voldsomme episoder. Det gjør det heller ikke bedre av at hans likdumpingsplass på bunnen av sjøen blir funnet. Nå er det hans bedrifter som blir etterforsket som den verste seriemorderen...

Dexter har ikke vært helt seg selv og sliter med drapslysten. Han som før var kald, rolig og effektiv i å la samfunnets avskum dø, har nå fått en menneskelig reaksjon. Han har jo også en etterforskning gående på hans egne drap. Det er rart å se Dexter jobbe for at sine egne saker ikke skal bli oppklart. Det blir også en psykologisk stemning på jobben og ellers når Dexter må forsøke å holde seg kald og rolig for å ikke la seg avsløre. Han jobber hele tiden med å holde fasaden. Hver gang det kommer et nytt spor i saken, må Dexter jobbe for å dekke over det. Det blir en slitsom tid for Dexter.

Vi får også mer av Dexters bakgrunnshistorie som forklarer hvorfor han har blitt som han har blitt. Han blir også konfrontert med hva som er rett og galt. Med det innser han at ting er ikke så enkelt som han trodde. Hva er meningen med livet for ham? Hvem er han? Og hvordan er han blitt slik han er? Dexter får en bedre beskrivelse og går mer inn i seg selv for å finne ut hva som betyr noe i livet.

Dexter er en interessant karakter å følge. Han er alt annet enn A4. Han eier jo ikke følelser og det er fascinerende å se hva han går igjennom for å late som han er normal. Dexter må ofte ty til løgn for å komme seg ut av situasjoner. Som da han avhøres av kjæresten om hans overfall på hennes eksmann. Og når ikke forklaringene henger sammen, må han late som han er avhengig av narkotika og må derfor gå på AA-møter. I begynnelsen liker ikke Dexter disse møtene, men når han selv må dele, føler han det befriende selv om han snakker litt i koder om sin avhengighet til å ta lievet av folk. Han forsøker til og med å slutte med sine lyster. Denne andre sesongen har også klart å få frem mange gode tvister som gjør dette enda mer spennende og interessant å følge.

Skuespillet er også noe jeg legger merke til. Spesielt hos Michael C. Hall, som er perfekt i rollen som Dexter. Også andre gjør sin gode roller, som Jennifer Carpenter som spiller hans søster Debra Morgan. Jeg liker veldig godt rollefigurene som er veldig godt skapt. Det er også en solid karakterutvikling. Det er kult å se framgangen hos karakterene, deres relasjoner og bakgrunnen deres. Jeg blir oppriktig talt glad i dem underveis i sesongen.

Etter å ha sett de to første episodene synes jeg dette var faktisk mye mer spennende enn i første sesong. Serieskaperne har klart å lage flere tvister og manusarbeidet er hevet siden første sesong. Men den solide første omgangen med Dexter, hadde jeg liten tro på at sesong 2 vill toppe den bragden, men det gjør den faktisk. Det blir også videre i sesongen mer og mer interessante problemstillinger. Jeg føler sesongen har flere bein å stå på og dette fremstår mer helhetlig som et stykke underholdning. Dexter er også litt mer famlende og mindre beregnende enn i første sesong. Han kommer opp i situasjoner som han virkelig må holde tungen reint i munnen for å kommer seg ut av.

Dette føltes som et virkelig godt stykke manusarbeid. Denne sesongen tar med andre ord konseptet til nye høyder. Slutten på sesongen er også svært spennende. Det blir et klimaks man bør få med seg om man liker solide TV-serier. Dette er faktisk mye bedre enn sesong 1, og jeg drister meg til å dra frem sekseren, fordi dette var topp underholdning innenfor sitt segment. Med andre ord kan dette knapt gjøres bedre.

- Dexter - Sesong 1
- Dexter - Sesong 3
- Dexter - Sesong 4
- Dexter - Sesong 5 - Spennende Dextersesong med litt ny vri
- Dexter - Sesong 6 - Nær en katastofe, men slutten redder!
- Dexter - Sesong 7
- Dexter - Sesong 7 - Begynnelsen på slutten!
- Dexter - Sesong 8 - Synger virkelig på siste verset...

30.01.2014 sier Tore Andre Øyås: Dexter - Sesong 8: Må si meg enig i mye av dette... En rotete og vinglete sesong, som har litt for mange småhistorier. Plutselig kommer helt nye karakterer inn nesten helt til slutt, mens behandlingen av hovedkarakterene i mildeste grad kan diskuteres heftig! Jeg skjønner jo litt av poenget til Dexter på slutten, at han velger som han gjør, men er det troverdig? Det verste er nok behandlingen av Debra, hvordan dette ender. Tragisk altså... Det er som man tar livet av dem alle i denne sesongen, de dem virkelig er som personer...
03.11.2010 sier Grotlo94: Eg òg! :) Håper sesong 5 er like bra! :D
03.11.2010 sier Jazz: Helt enig i vuderingen din ;)
20.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, jeg. Dette er den siste sesongen jeg har sett av Dexter, men jeg håper på å gyve løs på sesong fire snart ;)
07.10.2010 sier Snippxx: Hmm...tror jeg får starte med sesong 2 da, se om jeg kommer til å like den bedre.
05.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, altså! Sesong to er helt rå! :D
05.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Så bra, helt enig! Den andre sesongen var bedre enn første ja, noe som ikke er dårlig får man si. Du får glede deg til tredje også da! ;-)
24.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra at du endelig fikk sett Dexter, du og! Er, som du helt sikkert har skjønt allerede, helt enig med deg i det du sier. Husker jeg syntes det var litt rart da den kom, fordi den hadde tilsynelatende helt likt plott som den japanske mangaen/animeen Death Note fra 2003, men de er likevel såpass forskjellige at de blir innmari bra på hver sin måte. Sjøl har jeg nettopp sett ferdig sesong tre, og syns det fortsatt holder koken, altså!
21.09.2010 sier Snippxx: Synes serier er helt grei. Ble ikke så begeistret.
21.09.2010 sier Tore Andre Øyås: Er helt enig med deg i dette! Serien har en egen evne til å gripe tak i deg, og man blir litt hekta ja. Synes samtlige karakterer er gode og spennende særegne, og slutten syntes jeg var ganske så spennende. Personlig er jeg veldig svak for Carpenter, hun er liksom one of a kind som skuespiller. Men kanskje seriens største fascinasjon, og diskusjonstema, er jo dens evne til å spille ballen over på oss som ser på; hva synes du som seer, er det gode/onde gjerninger, osv.
16.11.2007 sier Nailer: Eh, Dexter : Emo? Hahahahahaha thats a good one.

Uansett så eier denne serien alle andre serier.

Som Espen sier er det overraskende at sesong 2 faktisk holder høyere kvalitet enn den første.
16.11.2007 sier espenruud: oh lala... Har ikke mange ord å si om denne serien annet enn at den faktisk er noe av det beste som går på tv. Andre sesong er overaskende bra i motsetning til Heroes.. erhm.
13.11.2007 sier kjetil: hehe, ja, men nevn en seriemorder som ikke ser litt spesiell ut? Tror nok de har tenkt på det da de castet rollen :)
13.11.2007 sier MayQueen: Han er litt emo, da...:D
08.11.2007 sier kjetil: Digger Dexter! Fett med en ny vri på seriene endelig :)
06.11.2007 sier Carl: Dexter er en genial serie! Syne Michael C. Hall gjør en veldig god jobb her selv om han er stort sett uten erfaring (på det store lerret ihvertfall)

• Dexter
  • Serienytt.no
  • Dexter - Sesong 7
  • Dexter - Sesong 8

Oy Rabbit Films Ltd.

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»