Anmeldelse av The Wolfman (The Wolf Man), amerikansk film fra 2010

Thriller, Grøsser, Drama Spilletid: 125 minutter

The Wolfman - Trailer 21.08.2009

Hverken fugl eller fisk, men fult severdig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.10.2010]

Lawrence Talbot er en mann av god familie. En dag får han livet sitt snudd på hodet da han blir bitt av en varulv. Han blir da forbannet med voldsomme ukontrollerbare krefter som kommer til utløp når det er fullmåne. Da blir han den demoniske ulvemannen som dreper alle som han kommer over på sin vei. Han er dømt til å leve som en del menneske og en del ulv til stor forargelse for den lille landsbyen som blir offer for hans grusomme handlinger...

Dette bygger på film fra eldre tider, som jeg ikke har hatt gleden av å se ennå. Filmen er lagt opp som en god gammeldags monsterfilm. Rytmen og oppbygningen er svært langsom på samme måten som de gamle klassikerne, men dette er ikke riktig så interessant som jeg skulle ønske. Effektene er svært gode. Det er også en del action innimellom, men det er kanskje litt lite av det for en sånn type film. Filmskaperne har fokusert på dramaet i filmen og forsøkt å gjøre det troverdig, samtidig som filmen forsøker å skape stemning innenfor sitt eget univers.

Det er et relativt godt cast samlet sammen for denne filmen. I hovedrollen møter vi Oscarvinneren Benicio Del Toro. Han gjør en relativt treffende rolle som Lawrence Talbot. Han har et kult utseende og effektene som gjør han om til varulv ved fullmåne er imponerende. Men Del Toro er ikke alene om å være Oscarvinner på skuespillerlisten. Vi treffer nemlig også Oscarynglingen, Anthony Hopkins som spiller Lawrences far. Hopkins spiller ganske overbevisende i filmen og er med på å sette preg på filmen. I andre roller treffer vi Emily Blunt (The Devil Wears Prada), Hugo Weaving (Matrix, Ringenes Herre og V for Vendetta) og Geraldine Chaplin (Doktor Zhivago og The Orphanage).

Joe Johnston er regissøren bak dette. Han står bak andre filmer som 'Kjære, jeg krympet barna', 'Hidalgo' og 'Jurassic Park 3' som ikke er av de største filmene å ha på merittlisten. Denne filmen er heller ikke topp i min bok, men dette føltes dog som noe av det beste Johnston har prestert. Han skal ha for at han forsøker å lage noe riktig minneverdig, men denne filmen blir rett og slett litt for kjedelig og uengasjerende i lengden.

Det er fascinerende med varulver og dette er greit skrudd sammen liksom, men det føltes ikke som noe mesterverk, selv hvor hardt filmskaperen har prøvd på det. Jeg følte dog at dette var fult severdig, men jeg falt litt ut innimellom. Jeg klarte ikke å fascineres like mye som jeg hadde håpet på. Hvis du ikke liker at ting går litt tregt, er ikke dette filmen for deg, da skal en i hvert fall mildt sagt være mer en gjennomsnittlig interessert i varulver. Jeg synes dette hverken var fugl eller fisk, men jeg ender på en svak firer på terningen. Det ble litt ujevnt til tider, men som sagt forsøker filmen å fri til publikum og det skal den ha litt cred for synes jeg. Jeg fikk litt av det jeg forventet meg av en slik film, men det blir kanskje litt lite action og litt mye drama. Noen skrekkfans vil nok glede seg over å få servert innvoller, hoderulling, våpenbehandling og selvsagt litt varulver. Om du liker monsterfilmer, så er det vel verdt å gi dette en sjanse.

- Captain America: The First Avenger - Sjarmerende gammeldags
- Hidalgo - Overbevisende Mortensen
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jumanji - Brettspillet de aldri glemmer å ha spilt...
- The Rocketeer - Smålunken heltefilm som aldri når helt sitt potensiale
- Kjære, jeg krympet barna - Krympeforskning skaper seriøse familieproblemer

- Fantastisk gjennomført underholdning!

06.10.2010 sier Snippxx: :D
06.10.2010 sier ffuser: Da er Wolf Man bestilt. Jeg gleder meg til å se ;)
06.10.2010 sier Snippxx:

View PostPål, on 06 October 2010 - 06:52 PM, said:

Ja den skal jeg priortere. Er det den fra 1941 som er orignalen?

Jepp, 1941.
06.10.2010 sier Pål Frostad: Ja den skal jeg priortere. Er det den fra 1941 som er orignalen?
06.10.2010 sier Snippxx: Ahh, du har ikke sett den. :P

Da har du en film du burde sette øverst på listen din.
06.10.2010 sier Pål Frostad: Jeg gleder meg til å se originalen :)
06.10.2010 sier Snippxx: Jeg ble skuffet av denne. Er stor fan av orginalen og dette ble bortkastet for meg.
30.03.2010 sier Carl: Jeg synes ikke denne var noe særlig, men kan se hva Andre mener når han gir den en sekser.
10.02.2010 sier Tore Andre Øyås: Ja denne MÅ du se Pål! Jeg har lite erfaring med disse gamle horror-filmene, men jøss som jeg ble bergtatt, og håper de lager resten i serien også! Regissøren må ha hatt et godt team med seg denne gang!
10.02.2010 sier Pål Frostad: En god anmeldelse. Dette hørtes veldig spennende ut. Jeg er litt fan av såkaldte gammeldagse horrorfilmer. Og Del Toro trekker heller ikke ned inntrykket av filmen. Dette skal jammen føres opp på skal se listen min.

• The Wolfman
  • Biojensen.dk