Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av De Hensynsløse (Reservoir Dogs), amerikansk film fra 1992

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 18 år

Gammeldags og kjedelig

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.10.2010]
'De Hensynsløse' vant i sin tid (1992) flere store priser, noe som for så vidt kan være forståelig sett i lys av at det nettopp var i 1992. Dog oppfattes det likevel som litt merkelig, da filmen ikke skiller seg ut annet enn på to måter; volden + det noe kreative historieforløpet (hoppingen frem og tilbake i tid). Hvorfor dette ble oppfattet som bra må videre derfor sees i lys av tiden, for i dag hadde Reservoir Dogs blitt som en blek kopi av mange andre bedre filmer.
Annonse:

Som en blek kopi blant annet av den ti ganger sterkere og mystiske ’De Mistenkte’, trår ’De Hensynsløse’ seg frem som den litt lekne, men mye mer enkle lettvekteren av en lillebror.

Når filmen stort sett består av 70 prosent lange, kranglete og bannende samtaler mellom 5-6 dresskledde menn, 10 prosent action, 10 prosent humor og de resterende 10 prosentene er fyllmasse, ja så blir ikke akkurat resultatet så veldig fengende. Om banning, vold og blod får deg til å riste av begeistring så kommer du imidlertid til å kose deg.

Hadde alt dette bare blitt spredd mer utover i filmen kunne det vært mer som krydder, men med de umåtelig lange scenene med snakking, diskusjoner og internhumor som kan virke som bare interesserer dem som spiller i scenen, blir det fort gjesping og stønning fra denne seerens synspunkt.

Av de mer positive sidene kan blant annet Steve Buscemi trekkes frem, hans komiske karakter og vesen er i denne filmen virkelig på vei til å vokse frem! Også manus er tidvis, innimellom banninga og steikinga, litt morsomt, sært og typisk Tarantino. Musikken er også allerede her et kjennetegn på regissøren.

’De Hensynsløse’ er et veldig godt bilde på en film som tilhører tiden den ble laget. Den funker ikke særlig i dag, (i hvert fall ikke for undertegnede), noe som blant annet skyldes at mange, selv Tarantino, har kommet med bedre filmer og perfeksjonert slike typer fortellinger mye bedre i ettertid. Den godeste Tarantino har heldigvis utviklet seg siden den gang, noe bare ’Pulp Fiction’ som kom to år senere er et flott eksempel på. Denne, sammen med Kill Bill-filmene og ’Inglourious Basterds’ er mye mer handlingsspekket, filmmatisk interessant og mer fargerik. Slik liker vi Tarantino best, takk!



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Once Upon a Time… In Hollywood - Tidsmessig fargesprakende lek!
- The Hateful Eight - Nok et frustrerende ujevnt mesterverk
- Django Unchained - Film blir ikke bedre, Tarantino har gjort det igjen!
- Inglourious Basterds - Tarantino tolker andre verdenskrig
- Quentin Tarantino's Death Proof - Death Proof
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon
- Kill Bill - Vol. 2 - Annerledes og mesterlig oppfølger
- Kill Bill - Vol. 1 - Sinnssykt underholdende av mesterregissør Tarantino
- Jackie Brown - Tarantino på valium
- Pulp Fiction - 1990-tallets store mesterverk!

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Hensynsløst drama i god Tarantinoånd
- Kul, men ikke perfekt

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,1 av 6 - 40 stemmer)

Kritikker i media

  • De Hensynsløse
  • Natt&Dag
  • Cinerama
  • Hjemmekino.no
  • Verdens Gang
  • Filmfront
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Arbeiderbladet
  • Captain Charismas Filmblogg

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Artisan Entertainment, Miramax Films, Live Entertainment

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.