Anmeldelse av Dexter - Sesong 3, amerikansk tv-serie fra 2008

Mysterie, Thriller, Drama, Kriminal

Dexter - Sesong 3

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.10.2010]

Politiet etterforsker en drapsmannen som skjærer løs hud på sine ofre etter at han har drept dem. Dexter fortsetter i sitt vanlige spor, men møter nå store utfordringer i sin hverdag. Dexter er jo ikke god med å forstå følelser og i denne sesongen må han håndtere masser av det. Han står også overfor en del store valg i livet. Han inngår også et vennskap med en statsadvokat. Er advokatvennen den rette å dele sine lyster som morder med? Kan han stole på denne nye vennen?

Dexter fortsetter å drepe 'ondinger' som ikke får som fortjent i rettssystemet. Han følger framdeles sin kodeks for hvem han dreper, men vi får også se en mer spontan Dexter i denne sesongen. Han ender opp med å drepe en han ikke vet noe om. Han får også andre problemer som gjør at han dreper utenfor sin kodeks. Han fortsetter å late som han lever et normalt liv og prioriterer å holde fasaden. Dexter er fortsatt sammen med kjæresten Rita som han bare har fordi det virker mer normalt.

Dexter utvikler seg også videre i denne sesongen. Det er kjekt å se den store karakterutviklingen hos hovedpersonen. Han er framdeles spennende å følge. Jeg liker godt det at vi får gradvis vite mer om Dexters fortid. Vi får også oppleve nye sider med Dexter. Denne gangen skal han bli far og må deale med alle tanker rundt det. Dexter eier jo ikke følelser så for han blir det bare å holde fasaden. Dexter er ikke den beste rollemodellen da han går rundt å dreper folk.

Dexter får seg en ny uventet venn i denne sesongen. Noe han ikke alltid vet hvordan han skal takle. Dexter er ikke den beste å omgåes mennesker, han handler bare på erfaringer og er dårlig til å takle nye situasjoner. Men han er flink å spille med når han ikke vet hvordan han helt skal oppføre seg. Når han deler at han har drept blir det også et visst ansvar for Dexter. Spesielt når han skaper et monster slik som her blir gjort.

Michael C. Hall spiller veldig tilfredsstillende som Dexter. Jeg ser ikke for meg at noen ville gjort en bedre jobb som den ‘gode’ leiemorderen enn Hall. Blir også glad i de andre karakterene som spilles av dyktige folk som Julie Benz, Jennifer Carpenter, Lauren Vélez, David Zayas, James Remar og C.S. Lee. Ny i sesongen er to politikarakterer i Desmond Harrington (Taken og We Were Soldiers) som Joey Quinn og Jimmy Smits (NYPD Blue, Star Wars - Episode 2 & 3 og The West Wing) som Miguel Prado.

Når jeg så sesong to ble jeg veldig overrasket fordi den klarte å overgå sesong en. Andre sesong skapte en nærmest perfekt sesong med Dexter. Sesong 2 bø på spenning fra begynnelse til slutt og det hadde jeg håpet vi skulle få i denne sesongen også, men her blir det mye mer dramaaktig. Alt går litt tregere fram. Serieskaperne forsøker å ta en ny sving i serien og denne sesongen er så absolutt forskjellig fra forrige sesong. Det er litt mer drama og litt mindre spenning. Det var ikke helt min gate, men det er likevel bra vellykket.

Jeg likte godt at det er så stor karakterutvikling. Serien tar også opp en del interessante problemstillinger som hovedpersonen støter på. Han er jo tross alt avhengig av å drepe folk, og det bør ikke alltid være like være enkelt å håndtere. Det er også kult å se at de andre rollefigurene også trer frem. De føles som venner jeg er blitt kjent med i løpet av de foregående sesongene. Det er også interessant at de også utvikler seg i nye retninger og det gjør at hele serien virker mer levende.

Selv om jeg ikke likte så godt denne sesongen skal jeg ikke straffe den så mye. Her får man vist litt mer av konsekvenser med å drepe folk. For min del ble dette kanskje litt for mørkt og jeg kan ikke alltid stå inne for det Dexter driver med. Han gjør dog sitt beste for å leve etter sin helt egen kodeks, men det er ikke alltid det er nok for meg. Sesong 3 er dog godt gjennomført innenfor sitt eget nye spor.

Jeg må berømme manusforfatterne som klarer å hele tiden kaste friskt blod inn i serien, i sesong etter sesong. Jeg er mildt sagt spent på sesong fire og lurer på hvilken vri serien der vil ta. Selv om jeg ikke synes dette var så spennende hele veien, tar spenningen seg opp mot slutten. Det gjør at de siste episodene går som en lek og sesongen alt i alt, faktisk føles veldig stødig.

- Dexter - Sesong 1
- Dexter - Sesong 2
- Dexter - Sesong 4
- Dexter - Sesong 5 - Spennende Dextersesong med litt ny vri
- Dexter - Sesong 6 - Nær en katastofe, men slutten redder!
- Dexter - Sesong 7
- Dexter - Sesong 7 - Begynnelsen på slutten!
- Dexter - Sesong 8 - Synger virkelig på siste verset...

30.01.2014 sier Tore Andre Øyås: Dexter - Sesong 8: Må si meg enig i mye av dette... En rotete og vinglete sesong, som har litt for mange småhistorier. Plutselig kommer helt nye karakterer inn nesten helt til slutt, mens behandlingen av hovedkarakterene i mildeste grad kan diskuteres heftig! Jeg skjønner jo litt av poenget til Dexter på slutten, at han velger som han gjør, men er det troverdig? Det verste er nok behandlingen av Debra, hvordan dette ender. Tragisk altså... Det er som man tar livet av dem alle i denne sesongen, de dem virkelig er som personer...
03.11.2010 sier Grotlo94: Eg òg! :) Håper sesong 5 er like bra! :D
03.11.2010 sier Jazz: Helt enig i vuderingen din ;)
20.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, jeg. Dette er den siste sesongen jeg har sett av Dexter, men jeg håper på å gyve løs på sesong fire snart ;)
07.10.2010 sier Snippxx: Hmm...tror jeg får starte med sesong 2 da, se om jeg kommer til å like den bedre.
05.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, altså! Sesong to er helt rå! :D
05.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Så bra, helt enig! Den andre sesongen var bedre enn første ja, noe som ikke er dårlig får man si. Du får glede deg til tredje også da! ;-)
24.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra at du endelig fikk sett Dexter, du og! Er, som du helt sikkert har skjønt allerede, helt enig med deg i det du sier. Husker jeg syntes det var litt rart da den kom, fordi den hadde tilsynelatende helt likt plott som den japanske mangaen/animeen Death Note fra 2003, men de er likevel såpass forskjellige at de blir innmari bra på hver sin måte. Sjøl har jeg nettopp sett ferdig sesong tre, og syns det fortsatt holder koken, altså!
21.09.2010 sier Snippxx: Synes serier er helt grei. Ble ikke så begeistret.
21.09.2010 sier Tore Andre Øyås: Er helt enig med deg i dette! Serien har en egen evne til å gripe tak i deg, og man blir litt hekta ja. Synes samtlige karakterer er gode og spennende særegne, og slutten syntes jeg var ganske så spennende. Personlig er jeg veldig svak for Carpenter, hun er liksom one of a kind som skuespiller. Men kanskje seriens største fascinasjon, og diskusjonstema, er jo dens evne til å spille ballen over på oss som ser på; hva synes du som seer, er det gode/onde gjerninger, osv.
16.11.2007 sier Nailer: Eh, Dexter : Emo? Hahahahahaha thats a good one.

Uansett så eier denne serien alle andre serier.

Som Espen sier er det overraskende at sesong 2 faktisk holder høyere kvalitet enn den første.
16.11.2007 sier espenruud: oh lala... Har ikke mange ord å si om denne serien annet enn at den faktisk er noe av det beste som går på tv. Andre sesong er overaskende bra i motsetning til Heroes.. erhm.
13.11.2007 sier kjetil: hehe, ja, men nevn en seriemorder som ikke ser litt spesiell ut? Tror nok de har tenkt på det da de castet rollen :)
13.11.2007 sier MayQueen: Han er litt emo, da...:D
08.11.2007 sier kjetil: Digger Dexter! Fett med en ny vri på seriene endelig :)
06.11.2007 sier Carl: Dexter er en genial serie! Syne Michael C. Hall gjør en veldig god jobb her selv om han er stort sett uten erfaring (på det store lerret ihvertfall)

• Dexter
  • Serienytt.no
  • Dexter - Sesong 7
  • Dexter - Sesong 8

Oy Rabbit Films Ltd.

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»