Anmeldelse av Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal (Kaze no tani no Naushika), japansk film fra 1984

Animasjon, Fantasi, Drama, Sci-Fi Spilletid: 116 minutter

Engasjerende miljøeventyr for voksne

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.10.2010]

Vi skal til en fremtid 1000 år etter at industrisamfunnet brøt sammen. Rotnehavet, som er en myr av dampende gift, er i ferd med å spre seg i en verden av rustne ruiner. Den truer nå å rokke ved menneskehetens eksistens. Mesteparten av verden blitt goldt og giftig. Men det finnes også noen få steder med uberørt natur, som i Vindens dal, der krigerprinsessen Nausicaä bor. Hun kjemper for sitt folk og for å hindre at naturen blir forbrytersk forpestet av menneskets handlinger...

Dette er nok en god film fra regissøren Hayao Miyazaki som omtales som Japans svar på Disney. Han er forøvrig en av mine ynglingsregissører. Det er noe med ham som gjør at alle hans filmer virker så veldig interessante og fortryllende. Han har en utrolig livlig fantasi som han bare øser ut over sine filmer. Historiene hans er også ganske flott fortalt. Her får vi presentert en ganske engasjerende historie med en god del underholdende aspekter. Jeg kan mildt sagt si at Miyazaki gjør en veldig god jobb både på manus og regi i denne filmen. Dette ligner kanskje litt på noen av hans andre filmer, men filmen føltes likevel original nok til at dette også taler for seg selv.

Animasjonen er i sjangeren Anime, som er japansk for animasjon. Tegningene er meget forseggjorte. Var det noe mer jeg kunne ønske meg så var det at bakgrunnen kunne innehatt mer detaljer. Det gjør at jeg innimellom fikk en svak følelse at det var noe som manglet for å komplettere verket. Heldigvis får vi servert et vidt spekter av rollefigurer satt til en meget spennende og kul verden. Jeg likte godt at vi får en del forskjellige store vesener som noen enorme insekter og en kjempekriger.

Filmen føles litt sci-fi-preget, med en verden der man har militærmakt med store militærfly, tankser og andre fremtidsvåpen. Vi får forskjellige grupper som står mot hverandre. I tillegg finner vi Nausicaä som står imellom dem alle og forsøker å rydde opp når det blåser opp til storm. Historien føles også ganske aktuell i vår tid med global oppvarming. Vi må også prøve å snu trenden for å ikke ende opp i samme skjebne som i denne fremtidsverdenen.

Jeg må si jeg har til gode å se en dårlig film av Miyazaki. Dette var en film jeg likte ganske godt. Alt i alt er det veldig mye bra man kan si om denne filmen og for sin tid er den jo både kul og spesiell. Men når man sammenligner Miyazakis nyere filmer, føles den ikke fult så legendarisk, men en film man får mye underholdning ut av å se denne. Det er nok av action og eventyrlig fortellerglede til å kaste en god femmer på terningen. Jeg likte også godt blandingen mellom eventyr og sci-fi, som må sies å kanskje være mine ynglingskategorier på film. Dette er både rørende, fascinerende og engasjerende på samme tid. En meget god film for voksne animasjonselskere.

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Chihiro Og Heksene - Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

- Særegen postapokalyptisk animasjon

24.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Bra anmeldelse. Dette er en av de få filmene av Miyazaki jeg synes er svært oppskrytt, det eneste som imponerte meg, var en viss scene mot slutten av filmen. Jeg burde sannsynligvis se den igjen.
26.10.2010 sier Karoline: Jeg har faktisk ikke helt skjønt greia med Miyazaki, jeg har sett noen av filmene hans og visst er de flott animert og svært stemningsfulle, men de har ikke engasjert meg i så veldig stor grad, men det er antakelig bare meg som er dum. Men jeg har ikke sett denne da, men du fikk meg til å bli nysgjerrig på den og det er jo bra :)
26.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Dette er heller ikke min favoritt av Miyazaki, men er ikke desto mindre helt enig i betraktningene dine! En nydelig film!

• Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal

Japan