Anmeldelse av 2012, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller, Eventyr, Katastrofefilm Spilletid: 158 minutter

2012 - Trailer 19.06.2009

Stuntman: The Movie!

[Skrevet av: Anders Grotle, Dato: 31.10.2010]
Kva får du når regissøren av "Independence Day" og "The Day After Tommorow" vil lage enda ein katastrofe film? Det alle snakker om: 2012 sjølvsagt! Hvis du er ein av dei som faktisk frykter at verden skal gå under i 2012 så bare se dinna filmen, du vil ikkje tru det når den er ferdig.

2012 handler sjølvsagt om 21. desember 2012, når maya-kalenderen stopper. Som betyr visst at verden skal gå under. Roland Emmerich (Regissøren) utnytter denne troen så klart for å lage enda ein katastrofefilm. Han har laget filmer som: "Independence Day", "Godzilla", "The Day After Tommorow" og "10,000 BC". Hvis du trur at grunnen til at eg gir 2012 så dårlig karakter er fordi eg ikkje liker katastrofefilmer, så tar du feil! Eg liker "Independence Day" og "The Day After Tommorow", sistnevnte liker eg så godt at det faktisk er ein av mine favoritt filmer!

Det 2012 gjør galt er det at det er for tullete, eg meiner når heile verden går under og fleire milliarder mennesker dør så passer det ikkje så godt med humor! Men det er det som er litt rart, for eg er nemlig ikkje sikker på om vi skal ta filmen seriøst eller ikkje. Hvis man gjør det blir filmen elendig med ein gang, likevel føler du at det er ganske alvorlig om du ikkje gjør det.

Kva eg meiner med tittelen til anmeldelsen? Kanskje det at flukt scenene når alt detter fra kverandre føles ut som eit spill! Seriøst, kan nokon folk ha så flaks og være så profesjonell som John Cusack (hovedpersonen) når han kjører gjennom ein fallende California? Eg såg på dinna sekvensen som humoristisk, fordi eg kunne ikkje la vær å le! Sånn bør det aldri være når det ikkje er ein komedie!

Kanskje eg virker pirkete til nå, men eg har nokon skikkelige klager: elendig skuespill, kjedelig plot og filmen taper seg mot slutten. Eg kan bare anbefale filmen til Roland Emmerich fans og folk som frykter 2012, ellers bare se "The Day After Tommorow". Det kan faktisk skje!

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 10,000 B.C. - Klisjemessig steinaldereventyr
- The Day After Tomorrow - Ikke helt katastrofe
- Patrioten - Lang og god
- Godzilla - Skuffende monsterblockbuster som feiler på nærmest alle plan
- Independence Day - Romvesen kommer til jorden i gigantiske UFO-er
- Stargate - Lett underholdning med litt sci-fi med på kjøpet
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- Er det flottere å se verden gå under i 4K-oppløsning?
- Katastrofefilm med tøffe effekter
- Oppsvulmet gigant

01.11.2010 sier Grotlo94: Takk, fikset det nå! :)
31.10.2010 sier Pål Frostad: Det er popcornmannen Roland Emmerich du snakker om. Bare det at man noen ganger setter popcornet i halsen av hans filmer. Men Armageddon er regissert av en helt annen herremann nemlig Michael Bay. Min favoritt blant Emmerichs filmer er helt klart Independence Day (som også kan sees på som en katastrofefilm) jeg var så heldig å se på kino som 16-åring, stor kinoopplevelse for en ung kar å se aliens innta jorden med slike banebrytende effekter. 2012 var jo litt artig, men jeg jeg har ikke helt den store fascinasjonen av den filmen og så var den litt for lang og slutten trakk en del ned. Markedsføringen før 2012 ville jo ha det til at det skulle være en realitet, men det kan bare være barn og fulle folk som blir lurt av noe slikt ;)
27.03.2010 sier Aylar Von Kuklinski: Syns ikke denne filmen var noe skuffende i hele tatt, heller tvert imot: Denne filmen har faktisk blitt min nye favorittfilm! :) EN STERK, STERK 6ER! :)
26.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker katastrofefilmer og tror denne filmen kommer til å falle i smak for min del. Man må nesten ta filmen for hva den forsøker å være. Storslått effektfilm som forsøker på beste måte å underholde. Dette gleder jeg meg til å se, og håper å ikke bli skuffet :)
26.03.2010 sier dreamrocker: Spektakulær film med masse kule effekter som og er bra laget. Gøy film som trengs av og til for å bare se hvor langt dataanimasjon og effektmakeri kan gå. Ok at ikke historien er så bra, litt lite gjort ut av den og litt standard, men hva så.........
26.03.2010 sier Andreas Strømmen: Skuffende film, igrunn.. innholdet kunne vært så mye bedre.
15.07.2009 sier Soli76: Eg gleder meg også til denne filmen kommer på kino og ut på truligt på DVD!
15.07.2009 sier Pål Frostad: Håper dette blir en film av Independence Days kaliber.
15.07.2009 sier Andreas Strømmen: Gleder meg SÅ til denne filmen kommer!

• 2012
  • StudVest
  • Kristenfilm.com
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Centropolis Entertainment, Sony Pictures Entertainment (SPE)