Anmeldelse av Gazas tårer, norsk dokumentar fra 2010

Dokumentar Spilletid: 90 minutter

Krigens råskap

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.11.2010]
Etter 17 år i dvale er regissør Vibeke Løkkeberg tilbake på kinolerretet. Sammen med Gazas befolkning har hun dokumentert de dramatiske hendelsene som inntraff under Israels bombing av Gaza, vinteren 2008/2009. Vi blir vitne til den sivile befolkningens desperasjon og maktesløshet som etterfulgte bombingene. Dybdeintervju med tre barn står som en ramme rundt filmen.

Løkkeberg var ikke selv tilstede under noen av opptakene, hun slapp ikke inn i området. Opptakene er altså kjøpt fra lokale palestinske fotografer og intervjuere. Med dette materialet har hun satt sammen ’Gazas Tårer’. I filmen blir Israel utelukkende fremstilt som den store synderen, noe de da også var i dette tilfellet. Likevel vil det alltids være dem som reagerer over at den palestinske siden ikke også da belyses. Løkkebergs hensikt har ikke vært å ta del i noe politisk debatt. Hun ville bare vise hva som faktisk skjedde disse to månedene, fra barna og de siviles synsvinkel.

Filmen har fått en del medfart og blitt kritisert for sine enkelte manipulerte og sammensatte bilder. Blant annet vises bilder av krigsfly og båter, mens barn tilsynelatende kikker på disse. Dette er eksempler på forskjellige klipp som er satt sammen, for å skape et inntrykk og en effekt. Man kan trygt si at denne kritikken på en måte faller i grus, tatt resten av filmens grusomme bilder og scener i betraktning. Det er likevel nettopp komposisjonen av bildene, sammensettingen av scenene og de faktiske hendelsene, som er dens svake ledd. Ganske ironisk dette, siden det tross alt er en dokumentar. Dermed oppfattes det som desto mer betenkelig og merkelig at Løkkeberg lar disse svakhetene gå igjennom. Videre blir dette noe som direkte kan irritere og provosere oss litt som seere. Blir vi lurt? Hva skjedde egentlig i denne scenen/hendelsen?

Det er i det hele tatt fullstendig poengløst å forsøke å skape sammensatte scener når originalmaterialet er så til de grader mye sterkere! Dermed oppnås en helt feilslått effekt, nemlig at vi som seere blir unødvendig opptatt av bildenes sammensetting og troverdigheten i det vi ser, mer enn i andre ting.

Likevel, ’Gazas Tårer’ er en film som helt tydelig kan skilles i to. Det innholdsmessige levnes det null tvil om, nemlig at det som skjedde, skjedde. Til tross for noe omdiskutert redigering, sier bildene nemlig mer enn tusen ord, og hensikten med å vise de siviles lidelser og opplevelser er overtydelige og tidvis smertefullt dvelende. Det levnes ingenting til fantasien, og da vi trodde vi hadde sett det verste, smeller Løkkeberg noe enda verre i trynet på deg.

På den annen side er det viktig å ikke bli helt blind av filmens råe jævelskap. Dette er til syvende og sist også en film, en bestemt måte ulike klipp er sammensatt. Rent filmmatisk er dette en film med tidvis uforståelige grep, som med enkelte av sammenflettingene av opptak, og hvor dette skaper en unødvendig negativ effekt for filmen som helhet. Tidvis også rotete overganger synes unødvendige og svake.

Det viktigste med ’Gazas Tårer’ er likevel at disse omdiskuterte og klippede scenene, om de er aldri så manipulerte og unødvendige, ikke er særlig viktige sett under det hele. Det er de reelle opptakene og intervjuene med barna som river og sliter i deg. Det er dette som er de virkelige tårene i Gaza og den viktigste siden ved filmen. Løkkeberg har satt fokus på stemmer som sjeldent får sitt og si, og det skal hun ha meget stor ros for! Filmen er på en måte en film som absolutt alle burde se, men jeg er neimen meg ikke sikker, dette er sterk kost!

- Løperjenten - Øyeblikksfilm om en jentes innblikk i de voksnes verden

Les mer om dokumentaren