Anmeldelse av Austin Powers - Agenten som kom opp av fryseren (Austin Powers - International Man of Mystery), amerikansk film fra 1997

Komedie, Parodi, Sci-Fi, Kriminal Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Komedie med mange artige referanser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2010]

Året er 1967 og Doktor Evil har planer om å ta over jorden. For å fullføre den planen lar han seg fryse ned for å gjøre et støt en gang i framtiden. Austin Powers blir sett på den eneste agenten som kan hamle opp med Doktor Evil, og lar seg også fryse ned. 30 år senere i 1997 tines Doktor Evil opp og det samme gjør Austin Powers. Men mye har skjedd på 30 år. Doktor Evil vil selvsagt terrorisere verden og skaffe seg raskt mye kapital. Det er bare opp til Austin Powers å stoppe Evils skurketerror...

Jeg husker godt da Austin Powers kom på kino andre juledag 1997. Meg og mine kamerater forsøkte å få billetter, men alt var dessverre utsolgt. Derfor måtte jeg forsøke meg igjen dagen etter. Og denne filmen var noe som virkelig engasjerte 17-åringen i meg. Dette føltes som noe helt nytt da det kom. Filmen benytter seg av litt parodier blandet med nye artige karakterer. Alt er svært artig gjennomført i sitt helt egne sprø univers. Filmen traff en nerve i komediefansen. Jeg liker veldig godt alle sekstitallsreferansene som virkelig krydrer filmen, som også var James Bond-filmens første tiår.

Du trenger ikke å ha sett en eneste James Bond film for at dette skal være morsomt, men om du har James Bond, så gir det en ekstra dimensjon til spøkene. Vi får med andre ord en del herlige James Bond-parodier. Vi får også de kule dingsene fra eldre James Bond-filmer som blir noen morsomme detaljer. Jeg kjenner også igjen en del karakterer som eksempelvis Ernst Stavro Blofeld som her har fått navnet, Doktor Evil. Mange scener er også tatt rett ut fra James Bond filmer. Jeg kjenner meg igjen i mye fra James Bond og andre humorreferanser.

Jay Roach står for regien på filmen. Dette er hans første spillefilm han har regi alene på, og det gjør han på en fortreffelig måte. Dette er passe absurd, morsomt og originalt. Mike Myers står for manus til filmen. Myers har virkelig gjort en kjempejobb på med dette humoristiske verket. Han har klart skape et helt nytt konsept, som etterhvert har fått flere vellykkede oppfølgere. Dette er også den kanskje beste komedien med Mike Myers. Han kan virkelig dette med å lage ablegøyer.

Filmskaperne har klart å samle sammen et veldig bra skuespillerteam. Mike Myers er fantastisk i rollen som den eksentriske agenten Austin Powers med dårlige tenner og som er over måte sexfiksert. Han spiller også rollen som Doktor Evil på en meget komisk måte. Han viser seg med andre ord som en superkomisk karakterskuespiller. I andre roller treffer vi andre kjente fjes som Elizabeth Hurley, Mimi Rogers, Robert Wagner, Seth Green og Will Ferrell.

Denne filmen er svært gøyal tvers igjennom. Den tar James Bond-parodiene på kornet. Jeg kan ikke annet enn å gi seg over av alt dette tullet. Jeg tror dette er en film du enten elsker eller hater. For min del har jeg lagt min elsk på dette tullet. Mange av scenene er veldig kule og virker også særdeles gjennomarbeidet. Spøkene er morsomme og dette føles som en vellykket komedie. Det er bare småting som gjør at denne filmen ikke klarer å kapre femmeren, men filmen fortjener en veldig solid firer på terningen. Dette er noe jeg absolutt anbefaler alle å se som setter pris på en god komedie. Også fans av James Bond bør gi dette en sjanse.

- Austin Powers - Mannen Med Det Gyldne Lem - Tidvis spektakulært
- Austin Powers 2 - Spionen Som Spermet Meg - Oppvisning i tullball

- Bombshell - Liten, men underholdende bombe
- Trumbo - Interessant Hollywood-innblikk
- Svigers er aller verst - Meet the Fockers - Plump og litt flau og mindre morsom oppfølger
- Austin Powers - Mannen Med Det Gyldne Lem - Tidvis spektakulært
- Slekten er verst - Komisk svigerfarmareritt