Anmeldelse av Deep Impact, amerikansk film fra 1998

Katastrofefilm Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 11 år

Skal du se en katastrofefilm, se denne!

[Skrevet av: Leo Lunde, Dato: 16.11.2010]
Jordens ødeleggelse er nært foregående, og alt liv vil gå tapt. Og det er ikke mange dårlige filmer med Morgan Freeman i. Dette er intet unntak!
Filmens dynamiske kombinasjon av intens spenning og en menneskelig, gripende historie, gjør at Deep Impact gjør et voldsomt og uforglemmelig inntrykk.

Når Leo Beiderman oppdager en komet i astronomiklassen å sender bilde av den til en astronom, skjønner man med en gang at noe er galt. På klassisk hollywood-vis dør astronomen som prøver å varsle myndighetene om katastrofen i en bilulykke. Men en reporter ved navn Jenny Lerner, som forfølger en helt annen historie finner sammenhenger hun ikke skulle ha funnet, og så begynner marerittet. En komet, større enn Mount Everest er på direkte kollisjonskurs med jorden.

Filmen i seg selv gjorde faktisk et inntrykk på meg allerede for mange år siden, da jeg nøt privilegiet av å eie en egen VHS-avspiller. Mange år senere kan jeg fortsatt nyte denne storfilmen for hva den er; en herlig emosjonell spenningsfilm fyllt til randen av både heftige spesialeffekter (for sin tid), virkelighetstro relasjoner og en svært god historie.

Depp Impact er en imponerende film på alle måter, og selv om vi i dag sitter med langt mer spektakulære visuelle effekter på skjermen, er dette en film som fortsatt imponerer. Med en herlig karaktersammensetning, gode effekter, og gripende historie er denne filmen både nervepirrende og interessant. Astronomer og kritikere roste i sin tid filmen for å være langt mer troverdig og vitenskapelig korrekt enn Armageddon som kom ut bare noen måneder etter Deep Impact. Men Armageddon slo Deep Impact, mest sannsynelig fordi Bruce Willis var med. Don't get me wrong, Armageddon var en råbra film, men Deep Impact gir alt når det kommer til både karakterer, effekter og spenning, på et helt annet nivå enn det til tider komiske plottet i Armageddon.

Skal du se en katastrofefilm, se denne. Skal du se en dramafilm (med en haug kometer), se denne. Dette er en av de absolutt beste filmene fra 90-tallet, i alle fall innen sin sjanger.

Terningkast 6!

- Gi det videre - Gutten som ville endre verden...
- The Peacemaker - 90-tallsaction gir bånn pinne hele veien

- Jordnær katastrofefilm

18.11.2010 sier NURV: Robert Duvall er en veldig god skuespiller indeed! Og gjør rollen sin veldig godt i denne filmen!
16.11.2010 sier Pål Frostad: Har bare sett denne filmen en gang. Du fikk meg i alle fall til å ville se den på nytt. Skal sette den på skal se listen min. Jeg digger gode katastrofefilmer og komboen med Morgan Freeman som president er heller ikke å forakte. Ser også at min ynglingsskuespiller Robert Duvall er med, oj oj oj. Nå gleder jeg meg bare enda mer. Takk for tips gjennom anmeldelsen ;)

• Deep Impact

DreamWorks SKG, Paramount Pictures, Zanuck Company