Anmeldelse av Motorsagmassakren (The Texas Chainsaw Massacre), amerikansk film fra 1974

Grøsser Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 15 år

Voldsom og intens skrekkfilmklassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2010]

Dette skildrer en tragedie som rammet fem ungdommer. Alt begynner med en hyggelig biltur. Når de kommer langt ut på landet, begynner de å gå tom for bensin og må overnatte i et hus. De begynner å utforske nabolaget. Det er noe de aldri skulle ønske at de hadde begitt seg ut på. Men når de treffer naboen er katastrofen et faktum. Han har maske av menneskehud og en motorsag som han benytter på grusomste vis...

Filmen begynner med at man får se noen råtnende lik. Introteksten forteller oss at noe grusomt skal skje. Stemningen blir både trykkende og ekkel. Man får mange scener som gjør at hårene reiser seg og man gremmes. I begynnelsen får man eksempelvis en scene om en merkelig ung mann som virker tilbakestående. Han leker med en kniv og kutter seg opp i hånden så blodet renner imens han ler. Og dette er bare små eksempler som gir hint om hva som skal komme.

Det er nok ikke mange i disse dager som har sett Motorsagmassakren, men nesten alle har hørt om den. Og det norske navnet tilsier jo at dette dreier seg om noe redselsfullt. Mange tror at dette baserer seg på en sann historie, men det er ikke tilfelle. Filmen er dog riktignok inspirert av historien om massemorderen Ed Gein. Gein lagde riktignok en maske av menneskehud, men brukte ikke motorsag på sine offere. Mannen med menneskehudmasken har fått en stor plass i skrekkfilmhistorien. Han er nok noe av det mest fryktinngytende som er festet til film. Spesielt med tanke på at dette kom så tidlig om 1974. Masken gjør ham veldig mystisk og særdeles fryktinngytende som et brutalt monster.

Det er voldsomt at man lagde noe så groteskt og voldelig tilbake i 1974. Det er ikke det at man får se så mye, men lydsporet sammen med de klippingen får det til å gå kaldt nedover ryggen på noen og en hver. Dette er veldig intenst og sjokkerer også den i dag, men ikke i like stor grad som eksempelvis torturpornofilmene i Saw-serien. Stemningen er veldig 'creepy'. Filmen begynner i det små og bygger seg opp sakte men sikkert og slutter i et angstinferno. Det overrasker meg hvor mye skrekkfilmeffekter filmen bruker. Alt er benyttet med stor suksess for å formidle slasherskrekkmesterverket. Det blir benyttet mange gode kameravinkler og mye effektfulle 'close ups'.

Dette er en lavbudsjettfilm som er laget på beskjedne 83 000 dollar. Men til tross for at den også er en uavhengig film, ble den en enorm suksess og spilte inn 30 859 000 dollar bare i USA alene. Det gjør den til den mest suksessfulle uavhengige filmen i filmhistorien. Dette er ikke en film jeg akkurat gledet meg til å se, men leser om vold på film og da følte jeg at dette er noe jeg burde ha sett. Jeg hadde igrunnen ikke forventet så mye og trodde ikke filmen skulle fenge meg. Det hørtes jo litt teit ut med en motorsagmassaker, men jeg må si denne filmen overrasket meg stort. Jeg er jo ikke noe skrekkfilmfantast, men dette var jo så intenst og inneholdt mye kontroversielt og spesielt massemordersaker som faktisk på en syk måte var litt interessant å oppleve.

Jeg liker jo ikke å se så mye blod og vold på film, men her er det faktisk ikke så mye av det, men filmskaperne har benyttet veldig mange kule kameravinkler for å få inntrykk av at ting skjer. Det er bildene sammen med lyden som gjør at man forestiller seg oppe i hodet alt det grusomme som skjer. Jeg har jo sett litt skrekkfilm av nyere dato og det er jo masse som ligner litt på dette, men dette hadde absolutt en viss skrekkelig sjarm. Det er helt sykt at man klarte å lage slike skrekkfilmer tilbake på begynnelsen av 1970 tallet på denne måten.

Vil også berømme filmen for dens driv og syke rollefigurer. Jeg liker også veldig godt hvordan historien fortelles. Vi får nemlig ikke helt vite helt hva som forgår før helt på slutten. Det er en kunst å holde på mystikken og ikke vise for mye. Her får vi sett relativt mye av motorsagmassakeren, men han forblir skummel fordi han bærer maske og ikke snakker. Vi blir aldri helt klok på ham og hva han kan finne på.

Jeg synes dette så absolutt er godkjent. Det er veldig kult at filmskaperen klarte å lage en så kul film for så lite penger. Nå skal jeg jo være den første til å innrømme at historien ikke tiltaler meg i det hele tatt, men filmen føltes veldig syk og intens. Med det fikk filmskaperen oppnådd akkurat det han ville. Med tanke på at dette er en skrekkfilm, er ikke dette så veldig originalt lenger, det fordi mange har forsøkt å etterligne Motorsagmassakren. Men med tanke på at dette var originalen som mange har lånt fra i ettertid, synes jeg nok at dette fortjener stor jubel. Dette føltes ut som klassisk skrekk av godt merke. Den er også såpass vellaget at om den hadde blitt laget på samme måten i dag, så hadde den også blitt lagt merke til. Filmen står med andre ord som en påle og er også en viktig milepæl i skrekkfilmhistorien. Om du liker skrekkfilmer, er dette et must å få med seg.

- Motorsagmassakren - Blir aldri helt den oppfølgeren du ønsker deg
- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning - Rå, brutal og voldsom torturslasher
- The Texas Chainsaw Massacre - Tidvis meget kul remake
- The Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation - Sykt rart og nærmest komisk selvparodisk
- Leatherface - Texas Chainsaw Massacre 3 - Ungdommer mot motorsagmannen med familie
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!

- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Lifeforce - En film som vil veldig mye
- Poltergeist - Bråkete og tragedieforfulgt spøkelsesklassiker
- The Funhouse - Mareritt i spøkelseshuset
- Salem's Lot - Kul vampyrisk TV-film for sin tid
- Eaten Alive - Undervurdert skrekkfilm fra Tobe Hooper

- En slashergodbit av de sjeldne!
- Still going strong!

20.07.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på KillerKastChris sin omtale 'En slashergodbit av de sjeldne!': Hear hear!!

• Motorsagmassakren
  • Smp.no
  • Attack of the Killer Kast
  • Adventuresinpoortaste.com
  • Thefilmfile.com
  • Slasherstudios.com
  • 1000misspenthours.com

Vortex

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»