Anmeldelse av Rare Exports: The Truth about Santa (Rare Exports), finsk film fra 2010

Fantasi Spilletid: 84 minutter

Nissemareritt

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 02.12.2010]

Som en gjenfortelling av de mest klassiske av barndommens fantasier, en blanding av sort humor, eventyr og en skremmende overraskelse av en film, er ’Rare Exports: The Truth about Santa’ som en litt alternativ julefilm å regne. En arkeologisk utgraving har nettopp avdekket den virkelige Julenissen. Problemet er bare at ingen vil noen gang at denne nissen skal komme til sin by. Plutselig en dag forsvinner nemlig alle barna i tettstedet, og et mytologisk vesen går i rovdyrfella på gården til lille Pietari og hans far. Det de finner nede i denne gropa skal for alltid forandre deres liv!

Endelig en julefilm og historie for oss voksne, eventuelt for de av oss som aldri blir helt voksne. ’Rare Export’ spytter nytt liv i historien om Julenissen, og en ganske så annerledes en også! Julenissen er nemlig ikke lenger den snille, runde og sjarmerende ho-ho-mannen vi trodde. Nei her skal barn kidnappes, drepes og spises, slik en av legendene faktisk også sier.

Med vakkert, hvitt snølandskap blir vi tatt med inn i de finske skoger og møter på både hjerteråe, sjarmerende og skumle karakterer, alle som forøvrig kunne vært tatt rett ut av det norske landskapet. Norske Per Christian Ellefsen er da også med i en av de sentrale rollene her.

Selve historien tar meget lang tid å bygge opp. Det vil si, det hender egentlig ikke så forferdelig mye her som man skulle tro og ønske at det gjorde. Den første timen går mye med på å bygge opp til noe skummelt og spennende som liksom aldri kommer. Med mye spenstig og dramatisk orkestermusikk lover filmen også mye mer enn hva vi får se eller oppleve.

Lille Pietaris jakt på den skumle julenissen ressulterer dessuten til slutt i noe som skuffer så det holder, rent historiemessig. Uten å røpe for mye blir man rett og slett snytt for det beste, og det etter å ha ventet på det igjennom nesten hele filmen.

Når dette er sagt, så er det likevel mye bra her. Karakterene er bra og godt spilt, vi blir venn med og tilknyttet hovedpersonene godt nok til å føle med dem. En av de mest creepy scenene, noe det ikke er mange av, er velspillt og ekkel nok. Kunne det bare vært så mye mer av disse…!

’Rare Exports’ ble oppfattet som en liten skuffelse. Dette skyldes i stor grad historiens utvikling, en historie (og trailer) som lover for mye, i forhold til det man faktisk får se i filmen. Med flotte spesialeffekter, en ekkel ”julenisse” og tidvis skummel stemning gjøres dog ganske bra. Den største skuffelsen kommer likevel litt før slutten som oppleves som litt for lettvindt og kjip, tatt historien i betraktning. En ny liten juleklassiker kan dette likevel fort bli, for såpass nyskapende er den.

- Bekmørk julenissehistorie i skrekkland

• Rare Exports: The Truth about Santa