Anmeldelse av Motorsagmassakren 2 (The Texas Chainsaw Massacre 2), amerikansk film fra 1986

Grøsser, Komedie Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 18 år

Oppfølgeren er mer en b-film-skrekk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2010]

Som vi husker fra forrige film gikk fem ungdommer tom for bensin på en gårdsvei i Texas. Fire av dem er ikke blitt sett siden. Sally Hardesty-Enright overlevde tragedien og forteller historien om en kannibalfamilie som parterte sine offer med motorsag for så å grille dem etterpå. De lagde møbler i huset av beina fra sine offer. Lovens lange arm forsøkte å lokalisere gården jenta snakket om men mislykkes. De klarte ikke å finne hverken drapsmenn eller ofre. Men av og til kommer det rapporter fra Texas om nifse massemord med motorsag, som framdeles skjer i staten. Motorsagmassakren har ikke gitt seg, han hjemsøker Texas og sine ofre blir bare flere og flere...

Denne historien sentreres rundt Motorsagmassakeren og hans kannibalfamilie som stadig krever flere offer. Ved en slakteepisode blir det tatt opptak av drapene av noen ungdommer gjennom en telefon. Dette opptaket blir senere spilt av på radioen. Dette slår selvsagt tilbake på radioprogramlederen Stretch som blir hjemsøkt av de gale morderne. Vi treffer også den ensomme politimannen Lefty som etterforsker saken...

Filmen begynner på samme vis som den første med en fortekst. Men i denne filmen drar man alt mye lengre i jakten på å skulle sjokkere. Det faller ikke alltid i god jord når alt er så sinnssykt overdrevet som det er her. Vi får blant annet se Motorsagmassakren hengende ut av en bil i stor fart og sager samtidig opp nabobilen. Derfra og inn tviler jeg på om denne filmen vil klare å følge opp den eventyrlige suksessen til den første filmen. Men selv om oppfølgeren begynner med litt action, bygger den ikke seg opp på samme måten som den første film. Historien er også veldig rotete og bærer preg av slett manusarbeid.

Scenene er nesten ikke skrekkfulle nok de heller. Hvor ble det av den intense stemningen? Eller all mystikken? Dette er rett og slett redusert til ruiner. Manuset er like tynt som dasspapiret man tørker seg i ræva med. Regien er heller ikke noe å skryte av. Det er lite som tyder på at det er samme mann som laget den velldreide første filmen. Dette mangler totalt kreativitet og den klassiske skrekkfilmfølelsen er litt borte. Fotoarbeidet er også tamt. Det er rett og slett ikke mye som minner om kvalitet og godt filmarbeid i denne filmen.

Skuespillet er litt teit til tider og filmen begynner med to partygale ungdommer som er så lite troverdig at det stinker av det. Mange av rollefigurene er såpass dumme at jeg begynner å riste på hodet. Heldigvis er det noen å gripe fatt i, som Stretch, i Caroline Williams skikkelse. Hun spiller en radioprogramleder som vikles inn i de syke kannibalenes verden. Men den store stjernen i denne filmen er Dennis Hopper. Han har ved flere anledninger vist seg å være en dyktig skuespiller, men hva han tenkte når han ble med på denne filmen, vet ikke jeg. Selv om han er en stor stjerne klarer han ikke å redde denne filmen på noen som helst måte.

Jeg må si at jeg ble veldig skuffet over denne oppfølgeren. Det er jo greit at den første filmen var en stor suksess, men denne filmen er ikke i nærheten av å følge opp. Filmen virker for lite gjennomarbeidet og er rett og slett litt kjedelig å se. Det er okei med action i den, men alt er så svært lite sannsynlig. Det er sjelden jeg ser så dumme scener som i Motorsagmassakren 2. Selvsagt er det er mulighet at man kan like dette om man liker litt voldsomme saker. Her får du så syke rollefigurer at de bare kan finnes på de villeste fengselsmentalinstutisjoner, om de finnes der en gang.

Vel er dette sykere enn det man opplevde i den første filmen, men det er innpakningen det er noe i veien med. Det er mulig dette var kult på 1980-tallet, men som film i dag ble dette rett og slett alt for dårlig og lite engasjerende. Vi får riktignok sett mer av våre syke venner fra forrige film, så hvis det alene er nok for å se mer, så versågod! Men en ting skal filmskaperne ha og det er at dette er ekkelt nok, men dessverre ikke på en bra måte. Nå skal det også legges til at jeg ikke liker denne sjangeren noe særlig, men jeg elsket den første filmen som jeg bejublet som en svært interessant og vellgjort skrekkfilm. Forresten var det en scene som var okei i filmen og det var scenen der vi får fekting med motorsager. Kanskje ikke verdt å se filmen bare for den? Men det hjelper kanskje litt på.

- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- Motorsagmassakren - Still going strong!

- Lifeforce - En film som vil veldig mye
- Poltergeist - Bråkete og tragedieforfulgt spøkelsesklassiker
- The Funhouse - Mareritt i spøkelseshuset
- Salem's Lot - Kul vampyrisk TV-film for sin tid
- Eaten Alive - Undervurdert skrekkfilm fra Tobe Hooper
- Motorsagmassakren - Still going strong!

- Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Mer effekter, mer tull, men en langt svakere film

06.12.2010 sier Pål Frostad: Enig med deg for det var veldig ekkelt og jeg måtte fordøye den med å se en mer koselig film etterpå, derfor jeg så Rush Hour ;)
06.12.2010 sier Grotlo94: Såg slutten av denne, ble rett og slett kvalm! Du må være ganske spesiell om du syns dette er ein morsom komedie!
29.04.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Ble innimellom litt kjedelig og var skuffende lite action og vold, terningkast 4.

• Motorsagmassakren 2
  • Thefilmfile.com