Anmeldelse av Ghostbusters, amerikansk film fra 1984

Sci-Fi, Fantasi, Komedie Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 11 år

Fascinerende og underholdende selv også i dag

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2010]

Tre forskere studerer parapsykologiske fenomener på universitetet i New York. Men en dag får de beskjeden om at deres forskning ikke er ønsket mer. Det er da de tre forskerne må se seg om etter andre måter å tjene til livets opphold. Og hva er vel da mer naturlig at de kombinerer sitt fagområde og begynner i spøkelsutryddingsbransjen? Det går trått i begynnelsen, men spøkelsesjegerne blir snart en yndet mediayngling. Og snart befinner de seg på større og større jobber. Og det blir ikke akkurat enklere heller. Etterhvert får de med en gammel Gud å gjøre. Den kan utslette hele byen om de ikke klarer å komme opp med en genial plan for å løse floken...

Folk gikk nesten mann av huse for å se denne filmen på kino og den klarte det merittet å bli den nest mest innbringende filmen på hele 1980-tallet. Den reverserer også på høyt på lister over de beste komediene gjennom tidene. Det går nesten ikke an å ane dimensjonene av hvor populær denne filmen var utover hele 1980-tallet og også over i begynnelsen av 1990-tallet. Det ble produsert leker, godteri og dataspill og sikkert mye, mye mer. Selv unger som ikke var gammel nok til å se filmen digget den og det uten å ha sett den. Jeg husker jeg ønsket meg lekene som innbefattet figurene av karakterene, Ghostbustersbilen og Ghostbustershuset.

Men hva er det som gjør denne filmen så sykt fengende? Det er nok en kombinasjon av flere ting. For det første er filmen skapt rundt paranormale fenomener, som nok var minst like populært på 1980-tallet som det er i dag, med flere programmer som eksempelvis har blitt sendt på TV-Norge. Og det å skulle lage en film om spøkelser så bra som dette, trodde ingen var mulig på denne tiden. Effektene er svært gode for sin tid og det er mange av dem. De ser også bra ut selv den dag i dag.

Dette er en veldig god fantasifilm som lager et eget univers der spøkelsene er tøffe, litt skremmende og plagende for befolkningen og der spøkelsesjegerne blander inn forskning for å skulle få bukt med problemene som spøkelsene lager med sin eksistens. Måten dette er gjort på er bare helt utrolig kult. Den blandingen mellom spøkelsene som er både mystisk, litt skremmende og særs fascinerende i tillegg til komikken blir dette en veldig god underholdningskombinasjon som treffer bredt hos publikum. Ghost Busters-gjengen ser ut som månemenn der de går og blir tatt imot som helter både av oss som ser på og folket i filmen. Og som ikke dette var nok, så har den en sykt fengende tittelsang framført av Ray Parker Jr som også ble svært populær, også isolert sett som et stykke musikk i popbransjen.

Filmen har en god gjeng med kjente folk i seg. Bill Murray (Livet under vann med Steve Zissou, Lost In Translation og Rushmore) spiller den mest utpregede rollen i filmen og det gjør han på en sjarmerende og eksentrisk måte, som gjør at man legger godt merke til ham i filmen. Med seg har han komistjernen Dan Aykroyd (Blues Brothers, Indiana Jones og De Fordømtes Tempel og Driving Miss Daisy) som er med å sette sitt uttrykk på sin karakter. Ellers finner vi Harold Ramis (Smelt på tjukka og Livets Lyse Side) og Ernie Hudson (Miss Undercover og The Crow) som de andre spøkelsesjegerne. Som partynerden som er håpløst forelsket i Dana som er en som bor i blokken hans finner vi Rick Moranis (Spaceballs, Kjære, jeg krympet barna, The Flintstones og Kjære, jeg forstørret barnet). Og som Dana møter vi Sigourney Weaver (Avatar, The Village, Aliens og Alien) som er en av de tøffeste damene som er å finne på film. Alle gjør sitt for å få dette til å bli så minneverdig som det faktisk er blitt.

Filmen er regissert av Ivan Reitman som står bak en rekke mindre gode komedier og legger igjen denne filmen som hans mest vellykkede i sin karriere. Denne filmen er absolutt ingenting å skamme seg over og han har gjort det stort som regissør når han kan si å ha vært med på et slikt filmvenetyr, noe som også har resultert i at han har fått lage flere filmer i ettertid. Dan Aykroyd, Harold Ramis og Rick Moranis som alle spiller i filmen står bak manuset. Det var jo en genial ide å komme opp med noe så kult, og som traff en nerve i publikum de ikke viste eksisterte.

Jeg må si at jeg alltid har digget denne filmen, og når jeg så den om igjen, hadde den jo tapt seg litt, men det er noe med hvordan den er skrudd sammen som tiltaler meg voldsomt enda. Dette er morsomt, fengende og veldig gøy å se på. Alt er sydd sammen som et godt stykke underholdning. Jeg skjønner med andre ord veldig godt hva publikum så i dette. Filmen ble nominert til 2 Oscars for beste spesialeffekter og beste sang for tittelmelodien. Dette er jo blitt en klassiker som alle vet om og jeg gleder meg til å se den om igjen når tiden er inne for det. En knallsterk firer fra meg kommer rullende.

- Ghostbusters - Who ya gonna call?
- Ghostbusters 2 - Ny runde med spøkelsesutrydderne

- No Strings Attached - Romantisk komedie som begynner noe utradisjonelt
- Evolution - Utenomjordisk evolusjon i rakettfart
- Junior - Verdens første gravide mann
- Førskolepurk - Familieaction som aldri slår helt på stortrommen
- Ghostbusters 2 - Ny runde med spøkelsesutrydderne
- Tvillinger - Enkel 'feel good'-komedie

- Who you gonna call? Ghostbusters!

• Ghostbusters
  • 80sreborn.com

Columbia Pictures, Tri-Star Pictures (TriStar Pictures)