Anmeldelse av The Wire - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2003

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 60 minutter

The Wire - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.12.2010]

Vi skal tilbake til Baltimore der vi følger havnepolitiet som finner en container med 13 lik i og ett som flyter i vannet. Det opererer en tyvebande blant bryggearbeiderne. Vi følger også den svarte bydelen som man fulgte i forrige sesong. Der slåss narkoselgerne om å overta narkomarkedet etter tomrommet som ble laget etter at Evan Barksdale ble satt bak lås og slå. En gruppe politifolk, med Cedric Daniels som leder, forsøker å gjøre jobben sin for å etterforske den ulovlige havneaktiviteten i tillegg til å oppklare mysteriet med de døde likene. Men alt er langt i fra enkelt når systemet er så pil råttent...

For alle dere som fulgte med i den første sesongen, får vi en helt ny historie og en ny sak som skal løses. Vi treffer heldigvis igjen mange av de samme karakterene som vi ble kjent med i sesong 1. Også denne gangen får vi presentert mange moralske dilemmaer som oppstår igjennom politifolkenes hverdag i Baltimore. Det er ikke alltid lett å gjøre det rette. Det å få resultater på ærlig vis når systemet er så skittent, er jammen ikke lett. Du får også en hel rekke solide menneskeskildringer som er forankret på begge sider av loven.

Serien holder fremdeles en veldig høy realismefaktor. Denne sesongens handling er også mye mer komplisert enn i den første. Vi følger flere miljøer. Både blant narkomiljøet og de skitne havnearbeiderne. Jeg liker veldig godt vinklingen i sesongen som gjør at vi får et mye mer nyansert persongalleri enn i første sesong. Jeg føler at materialet virker stødig. Etterforskningen politiet foretar virker ikke forhastet og føles bra troverdig. Når andre kriminalserier løser en sak per episode, bruker The Wire en hel sesong på å dykke ned i en sak. Det kler virkelig denne serien og måten dette er gjort på.

Manusarbeidet er særdeles fremragende. jeg vil faktisk strekke meg til at det er enda bedre enn i første sesong. Også denne gangen er det David Simon som står bak manuset. Han har klart å gjøre det mesterstykket å virkelig følge opp den gode første sesongen. Dette er enda mer treffende. Materialet føles både herlig komplisert og ekte på samme vis. Vi får også en litt artig humor innbakt i sesongen. Dette er både smart, morsomt, emosjonelt og svært underholdende på samme tid.

Det er nesten ikke noe dødtid i sesongen. Det fordi det kommer poenger og detaljer på løpende bånd hele veien. Jeg liker veldig godt å følge rollefigurene videre fra sesong 1. Også denne gangen sentreres handlingen rundt McNulty og hans etterforskning. Vi får også dykk inn i narkomiljøet som vi ble kjent med i forrige omgang. Det blir også et nytt aspekt med havnearbeiderne. Det er spennende å se hva som skjer underveis og hvordan saken nøstet opp sakte men sikkert. Vi får også ganske mange ubetalelige scener, som fra rettsaken som Omar Little vitner i. Disse danner noen svært underholdende scener i den rettsaken. Disse er verdt å se sesongen alene for.

Også denne gangen må du følge godt med for å få med seg alt som skjer. Om du er ute etter realisme, er The Wire absolutt noe å trakte etter. Dette er kanskje en av de beste og mest troverdige politiseriene som er laget. HBO var usikker på om de skulle lage en oppfølgende sesong til den første, og jeg er glad de gjorde nettopp det, fordi dette er veldig gjennomført i alle bauer og kanter. Jeg kan ikke annet enn å bare omfavne denne sesongen og anbefale den på det sterkeste. Selv om du ikke likte første sesong så godt kan det være at den andre faller i bedre jord, fordi dette er nok hakket bedre gjennomført og har en veldig interessant historie å følge.

- The Wire - Sesong 1
- The Wire - Sesong 3
- The Wire - Sesong 4
- The Wire - Sesong 5

16.11.2007 sier espenruud: Er kan jeg faktisk gå så langt å si at dette er den beste tv-serien jeg har sett. Ja, den er faktisk så god. Kritiker rost er den også, selv om jeg faktisk ikke hadde lest noe kritikk av den før jeg raste igjennom de fire fantastiske sesongene som finnes. Anbefaler denne på det sterkeste til alle tv mennesker. Den begynner for øvring på nrk3 om ikke lenge.

• The Wire

Engelsk, Gresk, Mandarin (Kinesisk)

Home Box Office (HBO), Blown Deadline Productions