Anmeldelse av Legenden om Narnia - Reisen til det ytterste hav (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader), engelsk (britisk) film fra 2010

Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Stødig familieunderholdning

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2010]
Den fantastiske og vidunderlige verdenen til C.S.Lewis er tilbake med et skip som tar oss med tilbake til det magiske Narnia. Edmund og Lucy Pevensie faller, sammen med sin fetter, nok en gang til dette eventyrlandet. Der treffer de på Prins Caspian og den fryktløse musa Ripipip, og sammen må de ut på en tokt som Narnias skjebne er helt avhengig av.

I dette tredje Narnia-kapittelet blir det mye hav og øyer på programmet. Som en litt mer barnevennlig ’Pirates of the Carribean’ og koblinger til flere andre historier, er ’Reisen til det ytterste hav’ både actionfylt og drivende god underholdning. Dette skal visstnok også være den mest kjente og best likte historien blant Narnia-bøkene til Lewis, noe man godt skjønner da det aldri er et kjedelig øyeblikk her.

Magien, karakterene, varmen og sjarmen er i aller høyeste grad tilstede også denne gang. Slik lille Lucy sjarmerte oss i den første filmen, klarer hun jammen meg fremdeles å gi varme og liv til denne karakteren, selv om hun nå begynner å bli voksen. Fraværet av de to eldste søskenene føles litt tomt og mangelfullt selvsagt, skjønt disse har jo reist bort på andre oppdrag i den virkelige verden.

Michael Apted er ny regissør denne gang, uten at dette merkes nevneverdig. Filmspråket og historien går rett på sak og kjører et drivende tempo fra begynnelse til slutt. Sansynligvis er noe utelatt fra boka, for denne filmen føles heller ikke så lang som de to foregående, noe den da heller ikke er. Det hyppige skiftet mellom steder, karakterer og hendelser kan virke både hastig og stressende for noen, mens andre vil synes dette er bedre enn å hale ting for mye ut. De mange ulike skapningene tilfører i hvert fall historien driv, det er sikkert!

Tidvis kan filmen dog være både bråkete og skremmende, i hvert fall for de minste. Scenen hvor det må kjempes med ”styggen selv” er direkte voldsom til en barnefilm som dette å være og kunne like godt vært tatt ut av den neste ’Pirates… ’-filmen.

’Legende om Narnia: Reisen til det ytterste hav’ har fremdeles en god dose magi og storslått fargerik sjarm som de to første filmene hadde. Selv om ikke alle karakterene er med i dette tredje kapittelet, fører Lucy og Edmund alene Narnia-skuta godt som det er.

Se om film er på streaming:

- Legenden om Narnia - Prins Caspian - Fortryllendne Narnia
- Drømmen Om Narnia: Sølvstolen - Narnia - Sølvstolen - Fremdeles litt underholdende fantasy
- Drømmen Om Narnia - Prins Caspian og reisen til det ytterste hav - Eventyrlig barneproduksjon som leverer helt greit for sin tid
- Drømmen Om Narnia: Løven, Heksen og Klesskapet - Nostalgisk fantasygjensyn

- Enough - Okey laget og bra framført
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- Critical Condition - Fake lege på akutten for en natt
- Journalist på ville veier - Grei romantisk komedie

- Brukbar eventyrfilm for hele familien

22.12.2010 sier Snippxx: The Town og denne skal ses på kino iløpet av juletiden. Likte veldig godt den første Narnia filmen. Kanskje kjøpe orginalene også.

• Legenden om Narnia - Reisen til det ytterste hav
  • Kristenfilm.com