Anmeldelse av Toy Story 2, amerikansk film fra 1999

Familie, Animasjon, Komedie, Barn Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 7 år

Solid oppfølger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2010]

Lekedukken Woody blir stjålet av en grisk lekesamler som har planer om å selge ham til et leketøysmuseum i Japan sammen med de andre lekene i samme serie som ham. Det gjør at Buzz Lightyear og de andre lekene til Andy drar ut på et storslått og farefullt eventyr for å redde Woody og få Woody trygt tilbake til Andys lekerom...

Du trodde kanskje at du hadde fått nok av levende leker i den første filmen, men dette byr på såpass mange oppgraderinger at det virkelig er verdt å forsøke seg på. Det skjer mye uventet og spenningen i filmen er sitter i høysete hele veien. Jeg føler også at rollefigurene utvikler seg siden den første filmen. Deres lekekamerat Andy blir jo eldre og det skaper nye utfordringer for lekene, som begynner å ane at det snart er slutt på leken. De opplever også at det går an å bli utslitt og ødelagt. Det er noe med å oppleve herlig og naive leker som nesten er som barn selv. Det å bruke leker som hovedkarakterer er meget smart. Alle har jo lekt som liten og vi føler vi lett kan relatere seg til lekene og deres ståsted.

Pixar er tilbake med en oppfølger til Toy Story fra 1995, som var verdens første dataanimerte spillefilm. De har virkelig klart å følge opp suksessen fra den første filmen og har greid å lage noe som er nesten like minneverdig som den første filmen. Reint teknisk Pixar greid å ta dette et steg videre fra den første filmen. Animasjonen er selvsagt supert gjort og filmskaperne har greid å legge enda mer detaljer inn i bakgrunnene. Her får vi gjenskinn i bordplater og gulv. Skyggene er også forbedret. Filmen introduserer også en del nye rollefigurer som setter sitt preg på filmen. Og selv om jeg bryr meg mest om de rollefigurene som vi ble kjent med i første film, er det også herlig med nye innslag. Plottet i filmen er veldig enkelt, men handlingen er veldig godt regissert. Det viser at de nok har jobbet en del med manuset for å få det til å bli så bra som dette.

John Lasseter er mannen bak Toy Story 2. Han gjentar bedriften fra den første filmen og står for regien, men han har også vært med å skrive manus og har hatt stor innvirkning på alt som skjer i filmen. Han fungerer nesten som Walt Disney gjorde i gode gamle dager, da Disney instruerte i alle ledd hvordan filmen skulle lages best mulig. Dette er laget med ånden fra de gode gamle Disney-filmene og hva er vel da mer perfekt at det er nettopp Disney som distribuerer filmen og får den ut til folket. Og som i mange Disney-filmer er humor ofte et viktig grep. Også i Toy Story 2 finner du en gøyal humor som krydrer filmopplevelsen. Filmskaperne har også lagt inn en del referanser til en del andre filmer som blant annet Star Wars og 2001 en romodysse. Dette er en heldigvis en film for både voksen og barn. Det gjør Toy story 2 til en de beste familiefilmene på markedet.

Dette er en svært solid animasjonsfilm som er like gøy for hele familien. Selv om jeg har en litt større forkjærlighet for den første filmen, er dette en veldig solid oppfølger. Filmen klarer virkelig å underholde meg gjennom hele filmen. Pixar viser også med Toy Story 2 at de representerer indrefileten i animasjonfilmverdenen. Dette er et uforglemmelig eventyr du sjelden finner maken til, men jeg kan styre min begeistring litt slik at dette akkurat unngår sekseren på terningen.

- Toy Story 4 - Disney-Pixar gjør det for fjerde gang!
- Toy Story 3 - Fargesprakende sterk underholdning!
- Toy Story - Perfekt underholdning som ennå holder mål

- Surf's Up - Kule pingviner med mye surfeglede

• Toy Story 2
  • Detmagiskekongeriket.blogg.no
  • Filmredaksjonen NRK
  • Thefilmfile.com

Engelsk, Norsk

Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»