Anmeldelse av The Town, amerikansk film fra 2010

Kriminal, Drama, Thriller, Romantikk Spilletid: 125 minutter

God, men ikke fenomenal

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 24.12.2010]
Doug MacRay er lederen for en gjeng brutale bankranere. Hans medsammensvorne fra Charlestown er det nærmeste mannen har av familie. Etter et ran hvor hans beste venn Jem tar bankdirektøren Claire som gissel blir mye forandret. Claire bor nemlig i samme nabolag som ranerne. Det hjelper ikke at vår mann Doug utvikler en romanse med Claire, som ikke vet noe om at nettopp Doug var en av som ranet banken hennes. En ny fremtid har Doug lyst til å bygge og han må velge mellom hans beste venner og jenta han elsker. Ikke blir det lett og det hjelper ikke at FBI, anført av spesial agent Frawley, er i hælene på han konstant.

Ben Affleck finner vi både foran og bak kamera, som forholdsvis Doug MacRay og regissør. Som skuespiller var Affleck blant mange en mislikt mann og han fikk for det meste tyn for sitt skuespill. Man ser hvorfor mannen ikke regnes som en av Hollywoods beste skuespillere i denne filmen, men han gjør det i alle fall helt greit. Han overbeviser i rollen som MacRay og glimter til tider med sine medskuespillere. Spesielt i scenene med Jem, spilt av Jeremy Renner, blir Affleck også god. Scenen hvor de er utkledd som politimenn må nevnes for den er helt rå. Renner har fått en Golden Globe nominasjon for sin innsats som Jem og en forstår raskt hvorfor. Renner skildrer en mann som kan klikke når som helt. En tikkende bombe.

Det er en helg haug med kjente fjes i denne filmen. Vi finner Jon Hamm som agent Frawley, Rebecca Hall som Dougs flamme Claire og Blake Lively som Dougs ekskjæreste og Jems søster. Lively (kjent fra Gossip Girl) gjør det bra, mens Rebecca Hall virkelig viser fremragende skuespill. Hamm, for mange kjent som Don Draper fra tv-serien Mad Men, gjør det bra, ikke stort mer. Titus Welliver kjent som Jacobs nemesis i serien Lost finner vi i rollen som Dino Ciampa, Frawleys partner. I tillegg dukker Pete Postlethwaite opp som byens boss og Chris Cooper opp som Dougs far. Sistnevnte ser vi dessverre kun i en eneste scene.

Som regissør er Afflecks omdømme annerledes. Hans spillefilm debut Gone Baby Gone ble en kritikerrost suksess. Med The Town viser han at han kan bli en regissør vi kan forvente mye spennende av i årene fremover. Selv om historien ikke er helt egenartet har filmen flere gode scener. Både ranene og alle actionsekvensene er godt laget. Savner riktignok fler avhørsscener mellom politi og røver. Lydsporet fortryller nok ingen og det riktige soundtracket kunne nok løftet denne filmen flere hakk. Filmen blir aldri kjedelig til tross for en nokså forutsigbar historie og regissøren har lykkes i å skape interessante karakterer. Alt i alt er filmen en underholdene og vellaget thriller, med godt skuespill og spennende bankran, men ikke så veldig mye mer. The Town er verdt å få med seg og står til en sterk firer på terningen.

- Live by Night - Stilig, pent og humørløst mafiaportrett
- Operasjon Argo - Nervepirrende spionthriller
- Gone Baby Gone - Brødrene Affleck serverer godt moralsk drama i Boston.

- Vellykket actiondrama med intens slutt

06.01.2011 sier Tore Andre Øyås: Synes også Affleck er bedre som regissør ja, han klarer å skape en viss fascinasjon med sine historier. Synes filmen var litt flat. Der det kunne blitt gjort riktig så spennende scener, blir noe liksom nedtonet og dysset ned... Synes noe motvillig at Renner spiller bra ja, men må si karakteren hans provoserte! Akkurat slik han gjorde i 'The Hurt Locker'. Kanskje han bør ha en annen type rolle neste gang...?
24.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Denne skal jeg se!

• The Town
  • Øslandsposten