Anmeldelse av Vi flyger på Rio, svensk film fra 1949

Spilletid: 100 minutter

Vi flyr på Rio-nesten en suksess

[Skrevet av: michael wynn, Dato: 29.12.2010]
Henki Kolstad i dramatisk norsk-svensk flydrama bearbeidet i norsk versjon av Sigurd Hoel.

Fredag 18 november i 1949 skriver avisa VG : "Vi flyr på Rio er et nytt bevis på at alle muligheter nå er til stede, vi behøver Ikke lenger føle oss brøstholdne på grunn av teknisk utilstrekkelighet. Utmerkede kunstnere spiller i en nær uklanderlig ramme, lyd-, lys- og fotografering blir bedre og bedre, det er fart over scenene og smell i replikken. Nesten alt har klaffet denne gangen. .. Men bare nesten. Når ikke «Vi flyr på Rio» ble den gode filmen vi hadde håpet, skyldes det utelukkende at manuskriptet ikke har sterke nok ben å stå på. Det mangler dramatisk stigning som er enda mer nødvendig når det beveger seg i et miljø som alt på forhånd er kjent fra store filmer ute i verden."

Aftenposten er litt mer skeptisk til filmen og skriver samme dag at "Helen Brinchmann er det ene store lyspunktet" i filmen. "Det er hennes personlige innsats som hever denne føljetong- aktige kjærlighets historien over skydekket" "Vi flyr på Rio virker i sin norske versjon som litt av et hastverksarbeid. Slik vi ser den blir de klare, gode og de grå, grumsete bildene som et symbol på filmen selv- den er en jevnt brukbar underholdningsfilm med enkelte solfylte lyspunkter."

Sverige, Norge

Norsk, Svensk