Anmeldelse av Det hendte en natt (It Happened One Night), amerikansk film fra 1934

Komedie, Romantikk Spilletid: 105 minutter

Clark Gable og Claudette Colbert i skjønn forening

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 22.01.2011]
Høyt tempo og replikker som treffer der de skal er to av karakteristikkene i denne komedieklassikeren fra 1934.

Den noenlunde bortskjemte rikmannsvalpen Ellen Andrews bestemmer seg for å flykte hjemmefra til kjendiskjæresten sin i New York når faren hennes, en gubbe som er vant til å få det som han vil, annullerer ekteskapet deres fordi han mener at hun gifta seg med ham bare for å opprøre ham. Men hun som har levd så beskytta som hun tross alt har hele livet, har vanskeligheter med å klare seg uti den store, vide verden på egen hånd. Heldigvis treffer hun på den rappkjefta journalisten Peter, som vil hjelpe henne til New York mot at han får lov til å trykke historien hennes.

Før i tida hette det ikke romantisk komedie, det hette screwball. Hva de eksakte forskjellene går ut på, er jeg ikke helt sikker på, men at dette funker veldig mye bedre enn de traurige Hollywood-bløtkakene med Jennifer Aniston i hovedrollen vi er vant med i dag, er det ingen tvil om. Hvorfor de dermed slutta å lage dem, er med andre ord et stort mysterium. Uansett er det helt tydelig at dette er like gøy i dag som hva det var den gangen, med en snappy, dialogbasert komikk. Og en ting jeg virkelig liker i denne i framfor i for eksempel Casablanca, er at her kan faktisk dama bite fra seg og, i steden for å bare kaste seg etter mannen mens hun stønner "I love you!".

Dette er friskt, kult og underholdende. Det er ikke alle replikkene som treffer like godt hele tida, og sjøl om historien tar flere nye vendinger underveis, er det lett å se hvor det bærer hen ganske tidlig. Likevel er ikke det noe stort problem, for dette er virkelig fengende, og til og med jeg som ikke egentlig pleier å like gamle filmer så veldig godt, lot meg rive med av karusellen It Happened One Night er. Dette er ganske enkelt moro!

- It's a Wonderful Life - Juleklassiker av de sjeldne!
- Arsenikk og gamle kniplinger - Velkommen til galehuset!

22.01.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Da får du ha god fornøyelse! Du kommer helt sikkert til å like den! ;D
22.01.2011 sier Pål Frostad: Hey, god anmeldelse, dette hørtes jo veldig kult ut. En film jeg nesten ikke viste om. Takk for tipset, den er herved shoppet fra play.com sammen med noen andre filmer fra Frank Capra, må jo sjekke ut hva denne fyren har gjort siden jeg ikke har sett noen filmer av ham ;)

• Det hendte en natt
  • BobaFett1138.blogspot.com
  • Billsmovieemporium.wordpress.com
  • 2020-movie-reviews.com

Columbia Pictures Corporation

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»