Anmeldelse av Heldiggrisen babe i byen 2 (Babe - Pig in the City), amerikansk film fra 1998

Familie, Fantasi, Komedie, Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 7 år

Grisen Babe er tilbake

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.02.2011]

Grisen Babe og eieren solte seg i glansen etter at Babe vant den store sauegjetingskonkuransen. Men da eieren blir utsatt for en stygg ulykke og ikke kan jobbe mer på gården, drar matmor og Babe til byen for å forsøke å finne en måte å redde gården på. Da de kommer til byen, kommer Babe bort fra sin matmor. Han utforsker byen på egenhånd og treffer mange av de dyrene som bor i det urbane strøket...

Oppfølgeren klarer ikke å følge opp den store suksessen til den første filmen. Hovedplottet i filmen har jeg både sett og hørt en million ganger fra før av. Dette er ikke noen revolusjonerende film på noen som helst måte. Den føles alt for trygg og tørr aldri å ta sjanser. Jeg får akkurat det jeg forventer av filmen og det er kanskje det som er så trist, den byr ikke på noe mer.

Historien virker litt mer fjasete enn i første omgang. Den bærer litt preg av å føles som scener satt etter hverandre, mer enn en helhetlig historie. Dette føltes heller ikke like barnevennlig og sjarmerende som første film. Den første filmen var mer rendyrket, og denne andre omgangen er ikke like enkel og også er en del mørkere. Det gjør at den sikkert kan oppleves som litt mer spennende enn den første filmen med fokus på fanging av dyr og dyr som jakter dyr.

Filmskaperne har forsøkt å følge formelen til den første filmen. Det vil si at de deler inn filmen i små akter, der mus som synger introduserer hver akt. Som ofte i oppfølgere så forsøker denne filmen seg også på noe nytt. Her drar grisen Babe til byen. Det føltes som en annerledes arena for Babe. Filmen introduserer oss også for en del nye og litt mer eksotiske dyr. Her treffer vi dyr som orangutanger, sjimpanser, albatrosser i tillegg til en del katter, hunder, anden Ferdinand. Babe er fremdeles en liten gris, med et stort hjerte. Han klarer alltid å snu situasjoner til sin fordel og oppleves av andre dyr som svært annerledes, og en de etter hvert ser opp til. Det er rollefiguren, grisen Babe, som gjør filmen severdig.

Det hele føles litt rart når det er Mad Max-regissøren, George Miller, som sitter i registolen for å lage denne dyrefilmen. Men det var altså Miller som skrev manus til den første filmen om Babe i tillegg til alle Mad Max-filmene. Det er ikke noen som helst link mellom de to filmseriene såvidt jeg kan se. Rent regimessig gjør han det helt greit og klarer også å levere sånn passe på manus også, selv om filmen føles litt lite sprek og alt for trygg i lengden.

Alt i alt føltes ikke dette så alt for ille. Dette er en grei oppfølger, selv om den første filmen var merkbart bedre. Babe er like sukkersøt som i den første filmen og er en karakter man enten elsker eller hater, alt ettersom hvordan man ser på det. Filmen begynner litt dårlig og tar seg opp mot midten av filmen, før slutten er igrunnen litt typisk og mindre god. Om du bare skal se en film om grisen Babe er den første helt klart å foretrekke, men om du og dine barn ikke har fått nok av den edle grisen, er dette helt klart noe du kan forsøke seg på. Denne filmen er verken grisegod eller grisedårlig, men mer en film som plasserer seg midt på treet, og som føltes passe underholdende å se.

- Heldiggrisen Babe - Tidløst griseeventyr for hele familen

- Mad Max: Fury Road - Et beundringsverdig actionmesterverk!
- Happy Feet 2 - Koselig, trygg, familiefilm, men som ikke helt følger underholdningsverdien til den første filmen
- Happy Feet - Happy Feet er svært søt og sjarmerende til tider
- Heksene i Eastwick - Litt tregt, lite morsomt, smått med handling og bare helt okei
- Mad Max 3 - Etter Thunderdome - Den lille skampletten i den ellers så herlige Mad Max-serien
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- Mad Max 2 - The Road Warrior - Fet, solid og eldre oppfølgergodbit som overgår selv sin forgjenger
- Mad Max - Rocker bra selv over 35 år senere!

• Heldiggrisen babe i byen 2
  • Thefilmfile.com