Anmeldelse av Equilibrium, amerikansk film fra 2002

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Dystert fremtids-sci-fi med kul action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.04.2011]

Vi skal til en nær fremtid etter tredje verdenskrig har rasert verden. Folket er lei av krig og noen har gitt følelsene skylden for at mennesket fører krig. Samfunnet er blitt et overbeskyttende sted der det ikke er lov å vise følelser, og verden er full av propaganda som opprettholder den følelsesløse terroren. Det finnes også et eget gestapolignende politikorps som er ute etter å holde folks følelser i sjakk. De agerer ved den minste antydning til ting forbudte ting som kunst i form av bøker, musikk, bilder og skulpturer. Alle blir påtrengt et doplignende stoff som kalles Prozium. Dette gjør at alle følelser undertrykkes totalt. Vi følger John Preston som er håndhever av følelsesloven og slår hardt ned på den minste antydning på følelser. Han dreper, brenner, fengsler og uskadeliggjør folk som ikke klarer å kontrollere følelsene. Men også Preston kommer til et punkt der han stiller spørsmålstegn med dette systemet som han har gjort alt for å bevare...

Konseptet til filmen er ganske kult. Dette minner ikke så rent lite om Nazi-Tyskland under Andre Verdenskrig. Det fordi samfunnet akkurat er så sykt og kontrollerende som det høres ut som. Og systemet opprettholdes med alle midler. Det å ikke kunne ha kontroll over sitt eget liv og ikke få lov til å være menneske slik vi definerer det, må være ganske kjipt. Det er kanskje greit å ikke ha følelser for en kort stund, men hva med kjedsomhet er det en følelse? Jeg stiller meg en rekke spørsmål rundt dette utrolig triste samfunnet. Alt virker som et mareritt som man ikke våkner opp av. Men filmen forsøker ikke å besvare spørsmål, og vi må bare akseptere dette samfunnet. Vi får se hvem som styrer og meningen med å ha det slik.

Denne filmen har kommet i kjølvannet etter filmer som 'The Matrix' og 'Dark City'. Filmen ligner faktisk litt på begge de nevnte filmene, uten å være like vellykket som noen av dem. Filmen er dog svært vellaget. Spesielt ut fra sitt litt beskjedne budsjett. Alt ser herlig følelseskaldt ut med en verden med utstrakt brukt av variasjoner av sort og hvitt og ellers duse farger. Lovshåndheverne er selvsagt kledd i sort og noen bærer selvsagt store beskyttelseshjelmer. Det gjør at vi med en gang skjønner at disse har stor autoritet i det syke samfunnet. Vi får et veldig nedstrippet samfunn, der den vanlige mann i gaten vandrer rundt i flokk med sine grå og følelseskalde ansikter, samtidig som de injekserer seg med Prozium og mater hjernen med propaganda.

Sammenligningen med Matrix kommer først og fremst fordi det i begge filmene er samfunn der menneskeheten er undertrykket og presset inn i et samfunn med strenge regler. Men også actionen er faktisk svært estetisk kul å se på. Her får vi flott og tøff kampsportkorregrafi som involverer samurailignende sverd og ellers andre saker som gir stilig framtoning av action. Selvsagt får vi også mye kul skyteaction og hvis du husker den berømte Lobby-scenen i Matrix, så har denne filmen en sin versjon av den scenen. Også den er svært kul, men Matrix er nok i en klasse for seg. Her er det mye bra å kose seg med, for den actionglade titteren.

Christian Bale spiller hovedrollen og det gjør han som vanlig svært bra. Uten ham i filmen, kunne det lett blitt veldig uinspirerende. Bale er nærmest perfekt i rollen som den følelsesløse John Preston. Han har virkelig et utseende som passer godt til rollen sammen med hans utsøkte skuespill som jeg virkelig tror på. Det er nok ikke lett å virke følelseskald hele veien. Ikke minst i den tilstanden der han skal ha følelser, og virke følelsesløs i de situasjoner som krever det. Den overgangen der er Bale god på og han blir etter hvert det tydelige holdepunktet i filmen, som jeg i begynnelsen etterlyser og krever av en slik film. Sean Bean, kjent fra Ringenes Herre, spiller også en rolle i denne filmen. Han er et spennende skuespillervalg og fungerer her også uten rustningen som man er vant til å se ham i. Vi får også oppleve rolleprestasjoner av skuespillere som Dominic Purcell (Prison Break), Angus MacFadyen (Braveheart) og William Fichtner (Dark Knight, Crash, Pearl Harbor, Armageddon og Heat).

Nå tenker du kanskje at dette hørtes veldig kult ut, og det er det forsåvidt også, men det er jo også et stort men med dette. Men-et ligger i at dette nok blir litt for mørkt for de fleste. Jeg digger mørke filmer og hadde ingen problem med innholdet, men jeg tror ikke dette er noe som den store publikumskare vil omfavne sånn helt uten videre. Filmen er veldig godt gjennomført og skal ha all cred for slik den framstår. Det er nok en grunn til at denne filmen ikke fikk kinodistribusjon i Norge, selv om kvaliteten i filmen er mer enn god nok til å rulle ut på kinoens store og mange lerreter. Mørkheten tar i enkelte scener overhånd og det kan nok for noen bli litt for destruktivt.

Enkelte deler av filmen er svært god og jeg synes at til tider dette hadde stort potensiale, men det holder ikke helt i lengden. Slutten blir kanskje litt for ordinær, selv om den ikke er dårlig av den grunn. Jeg digget actionen og langt på vei konseptet, men filmskaperne kunne gjort en del mer ut av dette for å heve dette enda mer. Men som sagt så er dette mer enn godkjent og faktisk ganske så bra til tider. Faktisk så bra at jeg trekker fram femmeren. Det er stort potensiale i filmen om du liker det dystre eller vil prøve deg på noe litt alternativt sci-fi.

- Ultraviolet - Effektene minner mer om et dataspill enn en film

- 1984 møter Matrix
- Sci-fi som det bør være

• Equilibrium
  • Filmlisten.no