Anmeldelse av Monsters, engelsk (britisk) film fra 2010

Sci-Fi, Thriller, Drama Spilletid: 94 minutter

Befriende poetisk og realistisk monsterinvasjon

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.04.2011]
Etter 6 år er de ikke lenger romvesener, de er innbyggere. Nå er det vår tur til å tilpasse oss. NASA oppdager i 2009 muligheten for fremmed liv innenfor vårt solsystem, og ikke lenge etter er plutselig halve Mexico satt i karantene under betegnelsen smittesone. Disse skapningene er en hard nøtt for myndighetene å få kontroll over, og vi følger paret Andrew og Sam på veien hjem til sikkerhet.

’Monsters’ har av noen blitt betegnet og rost på linje med Neill Blomkaps fantastiske ’District 9’. Nå vel, ro ned litt. Denne filmen er befriende annerledes og tidvis direkte hjerteskjærende vakker i all sin stillhet og alternative fortellermåte. Men riktig så slagkraftig som ’District 9’ er den da ikke.

Som sci-fi film er dette nemlig både overraskede og skuffende, på én og samme gang. For det første er den skuffende fordi den er fullstendig feil markedsført både med tanke på tittelen og sjangeren. Det er i aller høyeste grad elementer av sci-fi her, og ja, man får se monstrene, men ikke i så stor grad som tittelen og annet tyder på. Man kan dog selvsagt spørre seg om tittelen også er ment på oss mennesker, men det får bli en individuell bedømming. Om man forventer monstre og action i full pakke bør man uansett vurdere om man i det hele tatt skal se filmen.

Handlingen og plottet i denne lavbudsjettsfilmen er nemlig meget drama- og realismepreget, i mye samme stil som nevnte ’District 9’. Her er det få karakterer, vi følger stort sett bare Sam og Andrew på deres vei hjem til USA fra det smittebefengte Mexico, og fokus ligger mye på tilstandene i et samfunn som blir erklært smittefarlig. Spenningen ligger mye i forholdet mellom disse to hovedkarakterene, hva som venter dem rundt neste sving, og så videre. Selvsagt sitter man og venter på det ene monsteret etter det andre, men mye forgjeves i så måte, uten å røpe FOR mye da.

Om man er åpen for alternativ fortellerstruktur og et fokus på andre sider enn bare romvesener når man går til en sci-fi film, ja så kan mange komme smilende ut av denne kinosalen. Hvit da også at det blir både romanse og følelser i fleng, og en helt spesiell scene et godt stykke ut i filmen kan stå i fare for å bevege på en måte sci-fi sjelden gjør.

’Monsters’ er på mange måter betegnende for en ny måte å fortelle sci-fi på, man fokuserer på menneskene som rammes, myndighetene og samfunnets kamp mot styggedommen, altså mindre tradisjonell Hollywood-tulle-action og mer realisme. For noen er dette både mer spennende og givende, mens andre sverger stadig til ”Independence Day”-stilen. Valgets kvaler altså. Er man åpen for nye veier innen denne ofte flåsete sjangeren, ja så kan ’Monsters’ treffe både hjerne og hjerte meget godt!

- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Godzilla - Monsterguden Godzilla redder dagen

- Vakker film om romvesen som befeser jorden

31.05.2011 sier Tullsau: Man kan si mye om Monster, med å si "seen it all before" må være den dårligste måten å beskrive denne filmen..
23.05.2011 sier Andreas Strømmen: Følte hele filmen var slik som "seen it all before"-aktig. Rævva film synes nå jeg.

• Monsters
  • Film&Kino