Anmeldelse av Tron, amerikansk film fra 1982

Action, Fantasi, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 12 år

Eksotisk dataeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2011]

Kevin Flynn er en ung og dyktig programmerer som forsøker å hacke seg inn i en stormaskin til selskapet ENCOM. Han vil finne bevis på at Storsjefen Ed Dillinger har stjålet Flynns kode og presentert den som sin egen. Flynn blir imidlertid blokkert av det mektige dataprogammet MCP (Master Control Program), en kunstig dataintelligens som kontrollerer ENCOMs stormaskin. Han allierer seg med to ansatte i ENCOM, Alan Bradley og Lora Baines. Han overbeviser dem om at han må få slippe inn hos ENCOM slik at han kan tvinge frem en høyere sikkerhetsklarering for Bradleys sikkerhetsprogram kalt Tron. De tar Flynn med til ENCOMs laboratorium der han får slippe til på stormaskinen, men i det han forsøker å hacke seg inn i systemet tar MCP kontroll over en laser som suger Flynn ut av den virkelige verdenen og inn i stormaskinen. Der foregår en stor kamp som Flynn blir en del av...

Dette er blitt en kultfilm for datafreaks som meg selv inkludert. Jeg synes faktisk at dette var veldig fengende til tider. Vi befinner oss i to verdener i filmen. Der den ene er en virtuell dataverden og den andre den virkelige verdenen utenfor datamaskinen. Skiftene mellom de to verdene er godt gjennomført og jeg lurer aldri på hvilken verden jeg befinner meg i. Dataverdenen er ganske kul for sin tid. Der får vi utrolig visjonære og gode spesialeffekter. Dette er ulikt alt annet du har sett fra før, og fungerer ganske bra selv den dag i dag. Jeg vender meg også raskt til datagrafikken. Grunntanken er også kul: Det at en mann kan delta som en brikke i et spill i en datamaskin.

Jeg hadde sett oppfølgeren til Tron, som kom 2010, før jeg så denne. Tron 2.0 har virkelig tatt særegenhetene fra denne filmen og foredlet dem. Jeg kjenner igjen utrolig mye og det gjør at jeg blir mer imponert over oppfølgeren. Det er også ganske fett å se originalen for å se hvordan den opprinnelig var skapt. Jeg må si jeg hadde fryktet at dette skulle være ganske mye dårligere. Jeg falt veldig for de teknologiske løsningene i originalen fra 1982. Det er nesten utrolig at filmskaperne kunne lage noe slikt den gangen.

Filmen ble nominert til to Oscars for henholdsvis beste kostymer og beste lyd. Dette er en veldig god film teknisk sett. Filmskaperne har gjort veldig mye riktig og spesialeffektene er mildt sagt imponerende og revolusjonerende for sin tid. Dette representerer noe veldig kult, friskt og annerledes som verden ikke hadde sett før. Det er riktignok ikke like solid som Matrix, men for sin tid så er dette den filmen som nok har gitt mest til datanerder verden over.

Dette er laget lenge før menigmann viste hva en virtuell verden var. Det er ikke som i dag der alle har sett eller vet om eksempelvis onlinespillet World of Warcraft og det engasjementet det har ført med seg. Som Sci-fi-elsker er dette noe jeg setter pris på. Jeg skulle nok ha ønsket at jeg hadde opplevd denne filmen når den kom ut, eller i min tidlige ungdom, for dette var så absolutt kult. Filmen har jo falt litt forhold til dagens standard, men det er noe ved den som føles så eksotisk og så retrokult at jeg suges mot filmen.

Den noe ukjente Steven Lisberger er regissør for Tron. Jeg må si at han gjør en overraskende god jobb. Det var slik at folk enten på dette som svært kult eller totalt crap i 1982. Uansett gav dette folk flest et møte med med en datamaskinen og vi får en glorifisering av hvordan datamaskinen kan være satt sammen. Dette er et ganske greit dataeventyr som ikke har sin styrke i hvordan filmens historie er lagt opp, men mer i form, innhold og hvordan ting ser ut. Om du liker datamaskiner og vil ta et dypere dykk inn i en nerdete historie der nerden er den store helten, er denne filmen absolutt verdt et gjennomsyn. Det kan jo være kult å se originalen før du benker deg for å se oppfølgeren også, selv om begge filmene gir oss mye av det samme inntrykket.

- Tidlig særegent dataeventyr

09.04.2011 sier dreamrocker: Jepp onsdag er det tid for de begge på Blu-ray, noe jeg har sett frem til lenge. Tenkte på å kjøpe denne for lenge siden men så ble jeg klar over at en oppfølger skulle komme og bestemte meg da for å drøye til de kom på blu-ray og nå er tiden der endelig.
Kult at du likte den, det gjør meg ganske trygg på at de begge er verd kjøpet. Og som du skriver så får jeg de i riktig rekkefølge.
Bra skrevet Pål:)

• Tron