Anmeldelse av Sucker Punch, amerikansk film fra 2011

Action, Fantasi, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Tvetydig kjønnskamp og drapsorgie.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.04.2011]
Vi kommer inn i den unge jenta Babydolls livskraftige drømmeverden, det ultimate rømningsstedet fra hennes egen mørke og harde virkelighet. Denne jentas ufattelige eventyr visker ut skillet mellom virkelighet og fantasi. Babydoll blir en dag satt i anstalt for psykisk syke av sin onde far, etter ved et uhell å ha drept søsteren sin. Overlevelsestaktikken her inne tar hun seg selv av og en rømningsplan tar snart form.

Zack Snyder (’Watchmen’ og ’300’) er tilbake med nok et visjonært eventyr og her er det igjen eye-candy i fleng. Eller, det vil si, det hele ser egentlig mest ut som en krysning mellom pornobordell og en hemmelig klubb for ulovlig sadosex-salg. Ikke bare står yndige Babydoll og hennes fantasifrembringende meddukker i sentrum, også de massive drømmesekvensene i filmen er noe å bryne seg på for øynene. Det hele starter som en musikkvideo, noe store deler av filmen for øvrig også ser ut som. Med et lydspor som tidvis er rått og heftig, blir vi dratt inn i den ene fantastiske verdenen etter den andre. Hovedkarakteren Babydoll ser ut som en ung Dolly Parton, eventuelt en yngre Paris Hilton, og mye av handlingen foregår altså i lille Babydolls fantastiske drømmeverden, men man vet aldri helt hva som er virkelig eller ikke av dette.

Fra første stund får man dog også en litt bad feeling av grisete manneregi, både i forhold til fremstillingen av disse stakkars jentene som må reddes fra alle de store stygge mennene, men også fordi de fremstilles som noe helt annet enn det de viser seg å være. Den gammeldagse kjønnsdelingen og fremstillingen er for øvrig så på trynet at flere brudd innen dette kunne løftet karaktergalleriet mye høyere. Man får ellers assosiasjoner til diverse actiondrevne spill, samt at det er et tegneseriepreg over hele ’Suckerpunch’. Kult det!

I ’Suckerpunch’ blir det slått og dengt, skutt og maltraktert i fleng, dog uten en eneste synlig bloddråpe, dette selvsagt for å unngå en 18-årsgrense. Effekter og CGI er mesterlig utført og vi blir virkelig dratt inn i jentenes harde kamper, enten det er mot døde nazizombier eller mot andre monstre, som drager og mannfolk! Det er i overkant alt for bråkete for vår stakkars hørsel, men øynene koser seg altså kongelig!

Det er i det hele tatt egentlig noe litt vemmelig mannegrapsaktig over det å sitte og se noen jenters kamp for å overleve, mens man selv storkoser seg. Om regissør Snyder har den ene eller andre tanken bak dette er for så vidt irrelevant, man koser seg som sagt såpass at filmen slik makter å oppnå sitt primærmål. At hovedrollene aldri hadde kunnet blitt fremstilt som halvnakne hjelpeløse gutter/menn får være en annen diskusjon. Hovedpersonene er ellers for kalde og det er noe følelseløst over det hele, vi bryr oss ikke nok om deres skjebne til at dette også blir rørende og topp engasjerende. Likte du ’300’ og ’Watchmen’ blir man likevel absolutt ikke skuffet av denne lange musikkvideoen, snarere tvert imot. Liker man ikke tynn historie og provoseres av ulogiskheter og kjønnskamp derimot…!

- Zack Snyder's Justice League - Ett 4 timer langt mesterepos
- Army of the Dead - En strålende film, servert Zack Snyder
- Justice League - Superheltene går opp et hakk i energi, sjarm og moro.
- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill
- Watchmen - Watchmen er intresant, men det ble litt for mye i lengden
- 300 - Eit myteomspunne historisk slag blir film
- Dawn of the Dead - Ikke så ille som man skulle tro

- Zack Snyder serverer et friskt pust utenom det vanlige!

16.04.2011 sier Jacob: Ja, det spørsmålet kan en stille seg! Håper virkelig Snyder lo godt da han skrev mye av dialogen og spesielt sluttscenen hvor manuset virkelig var helt latterlig dårlig. Lar tvilen komme regissøren til gode og håper de ler like høyt som oss av de idiotiske kommentarene!
15.04.2011 sier Tore Andre Øyås: Hehe, så enig, så enig! Dette var pur morro, selv om man jo kan spørre seg om manus og historie gjøres så dumt med vilje?! Hva tenker de som lager dette liksom?!

• Sucker Punch
  • Online.no