Anmeldelse av Daredevil, amerikansk film fra 2003

Action, Thriller, Sci-Fi, Superhelt-film Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Superhelten som ikke kan se

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.05.2011]

Som ung gutt er Matt Murdock involvert i en ulykke der kjemikalier spruter inn i øynene hans. Da han våkner opp på sykehuset etter ulykken er han blind, men merker også at hans andre fire sanser er overmenneskelig forbedret. De er faktisk så gode at han ved hjelp av hørselen kan danne seg et bilde av hvordan ting ser ut foran ham. Han trener derfor opp kroppen sin, slik at han skal være mest mulig klar for å møte livets utfordringer som blind. Hans far var en bokser og hadde kallenavnet The Devil. En natt vinner faren hans en kamp han var ment å tape. Det får konsekvenser. Store konsekvenser. Faren blir drept og da blir Matt helt alene i verden uten en familie. Han vokser opp og blir advokat på dagtid, og ved nattestid skaper han alteregoet, DareDevil, som er en superhelt som kjemper mot urettferdighet og kriminalitet i byen han bor i. Men mest av alt vil han ha rettferdighet for sin fars drap...

Dette er basert på en tegneserie fra Marvel. For min del var jeg ikke kjent med superhelten, Daredevil. DareDevil er jo veldig annerledes superhelt på en del punkter. Det er en fiffig detalj at han ikke kan se og istedet har supersanser for kompensere. Konseptet er jo kult nok og jeg liker at filmskaperne bruker litt tid på bakgrunnshistorien bak denne rollefiguren. Om filmen er særlig tro mot tegneserien vet jeg lite om, men det gjenstår for fansen å avgjøre.

Det hele begynner ganske brukbart. Vi får se hva som skjer med Matt Murdock som liten. Vi opplever hans familieforhold og vi bygger opp en viss sympati for Matt. Jeg forstår hvorfor han velger å ta loven i egne hender. Vi får også se at Matt i voksen alder finner seg en perfekt kjæreste og filmens kanskje beste scener oppstår i den sammenhengen. Favorittscenen min ble da han skulle slåss med henne for å høre navnet hennes. Det viser seg at hun er litt av en super kvinne, som også kan sin kampsport. Scenen byr også på litt komikk. Videre får vi generelt servert en del komisk krydder i begynnelsen av filmen som lyser opp tilværelsen i filmen. Men i det filmen har gjort seg ferdig med sin introduksjon av karakterene, bærer det dessverre unnabakke.

Skuespillet er ikke stort å rope hurra for. Ben Affleck spiller hovedrollen og går ikke akkurat foran med et godt eksempel. Til tross for at han bærer maske som DareDevil, og bruker solbriller store deler av filmen som Matt Murdock, er han svært lite troverdig når han skal vise følelser. Hans utseende er det jo ingenting i veien med, men han ser litt tafatt ut på film til tross for dette. Det holder ikke bare å gnisse tenner, når man skal sørge. Men det er ikke bare Affleck som får dette til å framstå så slett. Også vanligvis så velspillende Colin Farrell spiller her et Donaldtryne ved navn Bullseye, som bare viser fjes en fem år gammel gutt lett hadde kommet opp med om han skulle prøve å være en skurk. Jennifer Garner spiller Elektra og det gjør hun helt okei. Hun får jo ikke så mye å spille på, men er ganske pen og slår fra seg når kampene møter henne. I andre roller møter vi Michael Clarke Duncan, Joe Pantoliano og Jon Favreau.

Manuset er ganske rett frem og byr på få eller ingen overraskelser. Det burde vært minst en eller to tvister for å sprite opp filmen. Det hele begynner som sagt ganske greit, men så blir det bare dårligere og dårligere. Heldigvis byr dette på gode effekter og med det viser filmskaperne at de har forsøkt å lage en storfilm. Dette kom jo litt etter Spider-Men og sammenlignet med den, er dette et par hakk ned, men likevel synes jeg filmen greier å redde stumpene. Filmen blir med andre en helt grei å se film. Den får sin minimumsunderholdning og enkelte scener i filmen fenger litt. Dessverre blir filmen for tam i lengden og vi ser tvers igjennom historien som blir for forutsigbar.

Om du elsker superheltfilmer og liker enkel action er dette helt grei skuring. Ikke forvent deg for mye, så kanskje du kommer til å like denne. Noen storfilm er dette dessverre aldri snakk om. Min oppfatning av denne filmen ble veldig delt. Jeg synes begynnelsen fenget ganske godt, men så trakk resten filmen ned på jorden igjen. Jeg triller derfor en treer for dette superhelteventyret som har sine stunder, men som ikke klarer å levere hele veien. Det er litt som burde vært endret på. Kortversjonen er at filmskaperne burde castet annerledes, ventet på et bedre manus, fokusert litt mer på actionscenene, samt få inn en bedre regissør.

- Daredevil - Daredevil - Sesong 1 - Stålende superheltaction

- Ghost Rider - B-filmaktig skue som aldri makter helt å underholde