Anmeldelse av Scanners II: The New Order, kanadisk film fra 1991

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter

'Scannerne' er tilbake

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.05.2011]

En ung vetrinærstudent, ved navn David Kellum, oppdager at han har mentale evner som lar ham lese og kontrollere hjernen til personer rundt ham. En dag David og kjæresten er ute og handler, blir butikken ranet og Davids kjæreste blir brukt som gissel. David blir desperat og bruker sine evner for å ordne opp i situasjonen. Episoden blir selvsagt festet til film av butikkens overvåkningskameraer. Politikommandør John Forrester får se tapen og han ønsker å komme i kontakt med David for å få ham på sin side. Det lykkes han med og John forteller ham at han er spesiell og at han er noe man kaller en Scanner. John ønsker David til å avsløre kriminelle, men David liker ikke Johns forsøk på å ta makten i byen. Det utløser et voldsomt sinne i John og han bruker alle midler for å drepe David. David er også den eneste som kan stoppe John Forrester og hans syke oppdrag om makten i byen...

Filmen begynner ganske likt som første film. Det si med en mann vi ikke vet hvem er som driver gatelangs og ender opp i en dataspillehall. Men bare at denne gang er det ikke snakk om filmens 'goodguy' vi møter. Videre er filmen en del annerledes enn sin forgjenger på en del andre plan også. Scannerne i filmen tar konseptet en del videre. Det er kanskje akkurat som forventet av en slik oppfølger, men en del av tingene ble kanskje litt vel mektige. At en scanner skal få en mann til å kaste seg 5-6 meter bakover, er vel mildt sagt litt urimelig.

Scanners som vi kjenner fra først film, kan koble seg til elektronikk og menneskelige hjerner og ta kontroll over dem, men det å skulle kunne manipulere personer til gjøre saker de aldri hadde greit selv om de hadde øvd på det hele livet er å ta litt mye i, men det viser vel bare litt av hvor lite seriøst logikken var blant filmskaperne når de laget filmen. Det er et par kule nye elementer. Det er litt kult hva scannere kan gjøre. De blir jo nesten som en super Jediridder fra Star Wars, da de kan gjøre hva de vil med mennesker.

Jeg må si at jeg hadde lave forventninger til filmen. Etter den første filmen som faktisk overrasket meg litt, følte jeg at filmskaperne brukte opp hele konseptet. Derfor skjønte jeg ikke helt hvordan de skulle dra det videre i oppfølgerne uten at det bare ble oppgulp. Men dette ligner jo faktisk ikke på oppgulp en gang, fordi ting er såpass amatørmessig laget. En del av scenene er jo mildt sagt latterlig dårlige. Det hele blir faktisk veldig parodisk til tider. Det gjør at man kunne brukt en del av scenene uten å klipp om i en dårlig komedie, og det er dårlig nytt for dette som egentlig skal være en grøsser. Men er ikke i nærheten av å være ekkel eller skummel i det hele tatt.

Skuespillet er veldig unaturlig og det blir mye overspilling. Alle dramascener fungerer svært dårlig. De er omtrent er like troverdig som at Jessica Simpson skulle få Oscar for beste kvinnelige hovedrolle. Jeg anbefaler filmkjennere å se denne filmen med pute, så de kan gjemme fjeset når de blir for flau. Og selv om skuespillet ikke er så viktig i slike filmer, så er det jo kjipt når alt faller sammen gang det blir en dialogscene. Rollefigurene reagerer mildt sagt lite troverdig. Et eksempel på dette er da David forteller kjæresten sin at han kan lese tanker og hun ikke virker overrasket og synes bare at det er kult.

Det tar utrolig lang tid før filmen kommer skikkelig i gang. Jeg kjeder meg faktisk i over en time før filmen begynner å bli noe i nærheten av spennende. Når filmen først kommer ‘i gang’ er den faktisk helt grei å følge. Og det til tross for at inntrykket er såpass middelmådig. I begynnelsen er filmen en helt klar 1-er på terningen. Der mangler jeg interesse for filmen, og mot slutten endrer dette seg heldigvis litt. Underveis er filmen oppe og lukter på toeren. Om du digget første Scanners og samt konseptet, kan det være du er sugen på mer. Men 'Scanners II' er rett og slett en real B-film. Det er litt nytt for meg å se filmer av et slikt dårlig kaliber, men jeg kom meg igjennom.

- Scanners III: The Takeover - Nytt besøk hos scannerne
- Scanners - Kule telepatiske evner